SCO onthult Linux-strategie

Datum nieuwsfeit: 02-02-2000

SCO ONTHULT LINUX-STRATEGIE

Linux-producten, -services en -investeringen worden spil van op servers gebaseerde netwerkstrategie van SCO

Amsterdam, 2 februari 2000 - Tijdens de LinuxWorld Expo maakte SCO (NASDAQ:SCOC) vandaag haar strategie voor de Linux-markt bekend. Bovendien kondigde SCO de eerste commerciële producten voor de Linux-markt aan in de vorm van nieuwe versies van de eigen bekroonde Tarantella "web-enabling" serverware voor toonaangevende Linux-platforms. Deze nieuwe producten vormen een belangrijk onderdeel van SCO's algemene strategie voor het leveren van serversoftware en -services waarmee bedrijven en ontwikkelaars van oplossingen nieuwe technologieën kunnen integreren met hun eigen bestaande systemen en toepassingen.

"Nu het Internet een steeds belangrijker plaats inneemt in de wereldwijde handel, stapt het bedrijfsleven snel over op het gebruik van servers", aldus Mike Orr, vice-president wereldwijde marketing van SCO. "Op dit moment werken de meeste bedrijven met verschillende soorten servers, waarbij elke server bestemd is voor de uitvoering van speciale taken of de ondersteuning van bepaalde toepassingen. SCO wil IT-professionals helpen deze diverse servers beter te beheren en te zorgen voor snellere toegang tot het web voor de toepassingen die op deze servers worden uitgevoerd. Bedrijven die Linux-servers willen inzetten maken zich zorgen over de manier waarop deze servers moeten worden geïntegreerd zonder de lopende bedrijfsvoering te onderbreken. SCO's nieuwe producten en professionele services voor Linux helpen daarbij. Bovendien werken we, net zoals in de UNIX-markt, met andere bedrijven samen voor het opzetten en bevorderen van open Linux-standaards."

SCO start Linux-initiatieven in de drie inkomstengebieden

SCO heeft Linux-initiatieven opgezet in alle drie haar inkomstengebieden: SCO UNIX-besturingssystemen, professionele services en Tarantella-serverware. Zo kondigde SCO vorig jaar een technologie voor compatibiliteit van Linux-toepassingen aan voor het eigen besturingssysteem UnixWare 7, en zal het bedrijf die technologie vandaag demonstreren door de StarOffice-toepassingen van Sun voor Linux uit te voeren op UnixWare 7. Op het gebied van professionele services heeft SCO afgelopen jaar initiatieven aangekondigd met Linux-leveranciers, waaronder TurboLinux en Caldera Systems.

Vandaag stelt SCO de eigen "web-enabling" serverware Tarantella beschikbaar voor gebruik op Linux. Met Tarantella kunnen bedrijven gebruikmaken van toepassingen onder UNIX, Linux, mainframes en Windows NT in een thin-clientmodus zonder de toepassingen of hun serveromgeving te hoeven aanpassen.

"Deze initiatieven van SCO brengen Linux- en UNIX-systemen dichter bij elkaar, waardoor een uitstekende samenwerking met Windows mogelijk wordt, met ondersteuning van klantenkeuzes en de integratie van de diverse serverplatforms waaruit de hedendaagse bedrijfssystemen bestaan", zo zegt Dirk-Peter van Leeuwen, Director Northern Europe. "Naast Tarantella, dat nu op een scala van UNIX- en Linux-platforms draait, willen we in de toekomst nog meer innovatieve, cross-platform serverware gaan uitbrengen."

SCO, Linux en de Open Source-beweging
SCO ziet Open Source-software als een belangrijke motor voor innovatie en nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en is er daarom een warm voorstander van. Het bedrijf is daarom ook een van de institutionele sponsors van Linux International. SCO heeft broncode aan de Open Source-beweging bijgedragen in de vorm van lxrun en OpenSAR en heeft momenteel een gratis Open Licence Software Supplement-CD in de aanbieding met veel Open Source-software.

Het afgelopen jaar kondigde SCO een alliantie aan met Linux, waarin het ook investeert, alsmede een strategische relatie met TurboLinux. Bovendien heeft SCO een aandelenpakket verworven in Caldera Systems Inc. en TuboLinux, en werden nieuwe professionele diensten voor Linux en Open Source uitgebracht. SCO is tevens een van de drijvende krachten achter de fondsenwerving en aandacht voor de Linux Standard Base (LSB).

Profiel van SCO
SCO is wereldleider op het gebied van op een server draaiende software voor bedrijfstoepassingen in een netwerkomgeving. SCO is de grootste leverancier ter wereld van besturingssystemen voor UNIX-servers en de belangrijkste producent van netwerksoftware die clients (zoals PC's, grafische werkstations en NC's) via een Webtop toegang geeft tot bedrijfskritische toepassingen op alle denkbare netwerkservers. SCO is ontwerper van Tarantella, de eerste web-enabling software voor netwerksystemen ter wereld. De verkoop en ondersteuning van SCO-producten vindt plaats via een wereldwijd netwerk van distributeurs, dealers, systeemintegrators en OEM's. Meer informatie is beschikbaar op de website van SCO: www.sco.com

For meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV SCO Benelux
Saskia Brandt Dirk Peter van Leeuwen
Tel.: + 31 20 5304336 Tel.: + 31 36 5226979
Fax: + 31 20 5304331 Fax: + 31 36 5226979
E-mail: (saskiab@text100.nl) E-mail: (dirkl@sco.com)