Politiebericht regio Friesland

Datum nieuwsfeit: 03-02-2000
Politiebericht

Korps: Friesland, plaats: Regio 03-02-2000 Politieberichten van 3 februari (07.00 tot en met 13.00 uur)/

Fryske Diken: snelheid
Afgelopen week werd in het kader van de Fryske Diken op verscheidende wegen in de provincie weer gecontroleerd op snelheid. In totaal passeerden 19383 voertuigen de radar. Hiervan bleken er 440 te snel te rijden. De snelste reed op de N 361 (Lauwersmeerwei/afslag Metselawier) met een snelheid van 129 kilometer. Ter plaatse mag 80 kilometer worden gereden.

Stiens e.o.: snelheid
Woensdag zijn op verschillende tijdstippen snelheidscontroles gehouden. Op de Waling Dijkstrastraat te Vrouwenparochie werd gecontroleerd van 09.15 tot 10.00 uur. Er passeerden 124 voertuigen de radar en hiervan reden er 16 te snel. De snelste reed 72 kilometer per uur, waar 50 gereden mag worden. In Oude Leije werd gecontroleerd tussen 13.15 en 13.55 uur op de Leijsterhegedyk. Hier passeerden 74 voertuigen, waarvan er 16 te snel reden. Hoogste snelheid was hier 69 kilometer, waar 50 gereden mocht worden. Van 14.15 uur tot 15.00 stond de radarwagen opgesteld op de Monnikebildtdyk in Oude Bildtzijl, alwaar 49 voertuigen de radar passeerden, waarvan 15 te snel reden. Ook hier mocht 50 kilometer per uur worden gereden en de snelste bracht hier 80 kilometer op de klok. Vervolgens werd weer gecontroleerd op de Waling Dijkstrastraat te Vrouwenparochie en wel van 16.00 tot 17.15 uur. Nu paseerden 325 voertuigen de radar, waarvan er 50 te snel reden. De snelste reed 77 kilometer per uur waar 50 gereden mag worden.

Jutrijp: aanrijding met letsel
Vanmorgen, omstreeks 05.35 uur vond op de Rijksweg 354 onder Jutrijp een frontale aanrijding plaats tussen twee personenauto?s. De aanrijding vond plaats thv van het bruggetje tussen de afslag IJlst en Jutrijp. Een man, van 27 jaar uit Langweer, rijdt met zijn auto komende uit de richting Lemmer en gaande richting Sneek. Uit tegenovergestelde richting komt een vrachtwagen met daarachter een personenauto. De man uit Langweer schrikt waarschijnlijk van de vrachtwagen, raakt met zijn auto in een slip en komt op de andere weghelft frontaal in botsing met de personenauto die achter deze vrachtwagen rijdt. Deze auto wordt bestuurd door een 27-jarige man uit Sneek. Beide bestuurders zijn per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. De vrachtwagenbestuurder is doorgereden en heeft waarschijnlijk niets van de aanrijding gemerkt. Het verkeer werd omgeleid via de parallelweg(gedurende ongeveer 1 uur en drie kwartier). Politie Sneek zou graag met de vrachtwagenbestuurder in contact komen of eventuele andere

getuigen van deze aanrijding. Politie Sneek is bereikbaar onder telefoonnummer 058 ? 880 7800.

Sneek: aanrijding
Vanmorgen omstreeks 06.55 uur vond op de Zuidwesthoekweg te Sneek een aanrijding plaats tussen een truck met oplegger en een personenauto. De bestuurder, een man van 52 jaar uit Heerlen, van de truck met oplegger was bezig in te draaien. Bestuurster van de personenauto zag door de koplichten van de truck niet dat de oplegger dwars op de weg stond. Bestuurster kwam vervolgens met haar auto onder de oplegger tot stilstand. Bestuurster was een vrouw van 28 jaar uit Heeg. Zij is afgevoerd naar het ziekenhuis in Sneek en kon na behandeling in het ziekenhuis naar huis. Personenauto werd totaal vernield.

Oosterwolde: diefstal gereedschap
Woensdag omstreeks 13.00 uur werd uit een bestelauto van de woningstichting "Actium" gereedschap gestolen met een waarde van ongeveer fl 1000.-. Het betrof hier een zgn Fein Multimaster. De bestelwagen stond voor een woning aan de Westermaad in Oosterwolde, alwaar de monteur, een man van 59 jaar uit Appelscha, bezig was met werkzaamheden. Hij had de auto niet op gezet. Namens de woningstichting heeft hij aangifte gedaan

Surhuisterveen: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 08.50 uur hij eigenaar van de supermarkt aan de De Kolk te Surhuisterveen aangifte gedaan van winkeldiefstal. Een vrouw van 62 jaar uit Kornhorn woog bij de afdeling groente een hoeveelheid peren af, waarop zij de prijssticker plakte. Toen de peren wat extra duur bleken te zijn, deed zij er voor nog een bedrag van f 2.50 aan peren bij, zonder de prijssticker op de zak te veranderen. Vrouw is aangehouden en na het opmaken van het proces verbaal weer heengezonden.

Dokkum: aanrijding
Donderdag omstreeks 09.40 uur vond op de Rondweg West te Dokkum een aanrijding plaats tussen een personenauto en twee bromfietsers. Autobestuurster een vrouw van 30 jaar uit Dokkum reed over de Rondweg West en wilde rechtsaf een parkeerterrein oprijden. Over de parallelweg reden in dezelfde richting een jongen van 16 jaar uit Driesum en een jongen van 16 jaar uit de Valom. Zij reden beiden op een bromfiets. De bestuurster van de auto kwam in botsing met de 16-jarige jongen uit Driesum, waarna de 16-jarige jongen uit de Valom er ook nog tegenaan botste. Beide bromfietsbestuurders zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. Beiden hadden letsel aan hun benen.

Balk: inbraak dierenspeciaalzaak.
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een dierenspeciaalzaak aan de Meerweg te Balk. Gehele zaak is doorzocht. Zo op het eerste gezicht worden er alleen een paar postzegels vermist. De eigenaar, man van 35 jaar uit Balk, heeft hiervan aangifte gedaan.

Voor meer informatie 058 - 880 8272