Politieberichten provincie Groningen

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Donderdag 3 februari 2000

Noordhorn, Scheemda, Winschoten: Bestuurders onder invloed

De politie heeft gistermorgen en vannacht drie automobilisten aangehouden wegens rijden onder invloed. Een 45-jarige man uit de gemeente Zuidhorn werd gistermorgen aangehouden op de Noorderweg in Noordhorn. Bij een routine controle bleek hij teveel alcohol te hebben gedronken. Er werd 0.7 promille gemeten. Na verhoor is de man met een geldboete van 390 gulden heengezonden. Op de Udesweg in Winschoten en de autosnelweg A7 bij Scheemda werden vannacht een 28-jarige man uit Winschoten en een 26-jarige vrouw uit Finsterwolde aangehouden. Beiden bestuurden een auto terwijl zij teveel bleken te hebben gedronken. Bij de vrouw werd 0.9 promille gemeten, bij de man 0.7. Ze zijn na verhoor heengezonden met een dagvaarding en een geldboete van 700 gulden.

Hoogezand: Man met gestolen bromfiets

Aan de Industrieweg in Hoogezand heeft de politie gisteravond een 32-jarige man uit die plaats aangehouden. Surveillerende politiemensen zagen dat de man een bromfiets vervoerde in de kofferbak van zijn auto. Bij onderzoek bleek dat deze brommer begin 1998 was gestolen in Groningen. Aan het politiebureau verklaarde de man de brommer te hebben gekocht van een andere Hoogezandster. Na verhoor is hij heengezonden. De verkoper wordt nader door de politie gehoord. De bromfiets is voor nader onderzoek in beslag genomen.

Veendam: Vrachtwagen overbeladen

Bij een verkeerscontrole op de provinciale weg tussen Veendam en de Pekela's heeft de politie gistermiddag een 37-jarige vrachtwagenchauffeur uit Muntendam bekeurd. De man vervoerde aardappelen en bij weging bleek dat zijn combinatie 30% was overbeladen.

Delfzijl: Jongens aangehouden

In de Waterstraat in Delfzijl heeft de politie gisteravond een 16-jarige en een 17-jarige jongen uit Delfzijl aangehouden. Bewoners van de Waterstraat meldden de politie dat de knapen een fiets probeerden te stelen. Politieonderzoek wees uit dat de diefstal niet gelukt was. De jongens werden wel aan aangetroffen en meegenomen naar het bureau. In de politie bleek dat de 17-jarige man zich probeerde te ontdoen van een niet van echt te onderscheiden speelgoed pistool. Hij had het wapen onder een stoel verstopt. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de wet Wapens en Munitie. Na verhoor zijn beide knapen aan hun ouders overgedragen.

Middelstum: Vrachtwagenchauffeur bekeurd

Op de Eemshavenweg bij Middelstum heeft de politie gistermorgen proces-verbaal opgemaakt tegen een 45-jarige vrachtwagenchauffeur uit Coevorden. Bij een politiecontrole bleek dat keuringsdatum van de tachograaf in de vrachtwagen die de man bestuurde al ruim zeven maanden was overschreden. De klok van de tachograaf bleek tevens 12 uur achter te lopen. Ook tegen het transportbedrijf waarvoor de man werkt wordt proces-verbaal opgemaakt.

Overschild: Gewonde bij verkeersongeval

Bij een verkeersongeval aan het Eemskanaal zuidzijde in Overschild is gistermorgen een 18-jarige vrouw uit de gemeente Ten Boer gewond geraakt. De vrouw reed in een bestelauto in de richting van Schildwolde. Door onbekende oorzaak verloor zij de controle over de auto en raakte in een slip. Daarbij kwam de wagen in de berm tegen een boom tot stilstand en gleed vervolgens in een sloot. De bestuurster raakte in de wagen bekneld. Nadat de wagen met een kraan deels uit het water was getild is de vrouw met behulp van een traumateam uit de wagen gehaald. Aanvankelijk werd voor behoud van haar been gevreesd. Bij onderzoek later bleek het letsel mee te vallen. De vrouw is opgenomen in het ziekenhuis. Haar auto is door een berger afgevoerd.

Uithuizen: Acht verdachten aangehouden

De politie heeft de afgelopen twee weken 8 verdachten uit de gemeente Eemsmond aangehouden in de leeftijd van 15 tot 19 jaar. De verdachten hebben zich in het afgelopen half jaar schuldig gemaakt aan heling, diefstallen, inbraken in verenigingsgebouwen en schoolgebouwen en inbraken in auto?s. De door hen veroorzaakte schade is aanzienlijk. Een 19-jarige verdachte is door de rechter commissaris in bewaring gesteld. De overige vier minderjarige verdachten en drie helers zijn na verhoor heengezonden.

Nadat de politie begin januari aan een uitgebreid onderzoek begon konden de verdachten wortden opgepakt. Uit dit onderzoek bleek dat zij 13 keer inbraken in diverse panden in Uithuizen. Zo waren een schoolgebouw, een jeugdsoos, het zwembad, de tennisvereniging, bouwketen en een sporthal het doelwit van de groep. Zij namen diverse goederen zoals gereedschap, muziekapparatuur en etenswaren weg. Een deel van de gestolen goederen werd bij de verdachten terug gevonden. Naast de inbraken maakten zij zich ook schuldig aan drie autokraken, een containerbrand en een vijftal fietsdiefstallen. Een van de verdachten gooide begin januari een grote ruit van een woning aan de Kennedylaan met een kei kapot. De opbrengst van de gestolen goederen ging voor een deel op aan drugs.