Nieuwe elektronische ontmoetingsplaats voor MKB'ers

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

03-02-2000
Innovatienet: nieuwe elektronische ontmoetingsplaats voor mkb'ers

Voor branche-organisaties kan het interessant zijn gebruik te maken van een nieuw initiatief: Innovatienet. Innovatienet is een nationale IT-infrastructuur gericht op het mkb. Via Innovatienet kan het mkb in contact komen met nieuwe ideeën, interessante mede-ondernemers en nuttige organisaties. Branche-organisaties kunnen het gebruiken om de eigen dienstverlening naar (potentiële) leden snel uit te breiden. Innovatienet is een initiatief van Syntens en wordt momenteel vormgegeven als een zelfstandige onafhankelijke organisatie. Het bestuur zal bestaan uit vertegenwoordigers van publiekrechtelijke organisaties. Ook MKB-Nederland en branche-organisaties worden uitgenodigd mee te doen. EZ ondersteunt het initiatief.

Mogelijkheden
Innovatienet staat open voor onder andere individuele mkb-ondernemers en uitdrukkelijk voor branche-organisatie. Voor hen kan het binnen Innovatienet interessant zijn: eigen sites, met doorklikmogelijkheden naar de eigen branche-site, te bouwen; bij te dragen aan speciale thema\'s; nieuwsbrieven op te zetten; specifieke diensten, bijvoorbeeld in de vorm van snelle vraag- en antwoordmechanismen, op te zetten en, open of gesloten, communities te bouwen. Daarbij kunnen branche-organisaties op hun site(s) werken met een privé-deel, bijvoorbeeld uitsluitend voor leden en een openbaar deel, bijvoorbeeld meer gericht op ledenwerving. Daarbij kan elke branche-organisatie zelf bepalen welke dienstverlening het wil gaan bieden.

Innovatie
Technisch is bijna alles mogelijk. De enige beperking binnen de opzet is dat alles te maken moet hebben met innovatie, oftewel nieuwe nuttige zaken voor ondernemers. Het mag dus niet louter om commerciële aanbiedingen gaan. Voor branche-organisaties, die momenteel denken aan het opzetten van IT-diensten aan hun leden, kan het meedoen aan Innovatienet goedkoper en sneller zijn dan het zelf ontwikkelen van een vergelijkbaar netwerk. Innovatienet zit nu nog in de prototypefase en branche-organisaties kunnen kostenloos starten en kijken in hoeverre deelname voor hen de moeite loont. Het is nog niet bekend wat de jaarlijkse bijdrage zal zijn. MKB-Nederland zal daar met onder andere Syntens en EZ nog over overleggen.