Beveiligingssysteem Crypto Safe voor Microsoft Windows 2000

Datum nieuwsfeit: 03-02-2000

Onderstaand persbericht is tevens opgemaakt en attached als Word-document. <<02-2000 Crypto Safe Windows 2000.doc>>
Crypto Safe, het beveiligingssysteem van Bull voor Internet, nu ook voor Microsoft Windows 2000

Amsterdam, 03 februari 2000 - Bull Smart Cards & Terminals heeft op de RSA 2000-show bekendgemaakt dat de Microsoft Windows 2000-versie van Crypto Safe, het beveiligingssysteem voor Internet, in het tweede kwartaal leverbaar zal zijn. Deze nieuwe versie van Crypto Safe ondersteunt de uitgebreide set smartcard-voorzieningen die in Windows 2000 zijn ingebouwd. Crypto Safe werd in november door Bull geïntroduceerd tijdens Cartes '99 in Parijs.

Crypto Safe garandeert absolute veiligheid en privacy bij het verzenden van emailberichten of bij andere elektronische transacties. Dit is mogelijk door geavanceerde, op cryptografie gebaseerde beveiligingen voor authenticatie en identificatie van geautoriseerde gebruikers. De mogelijkheid om cryptografisch versleutelde smartcards te gebruiken is een belangrijk kenmerk van de PKI (Public Key Infrastructure) die door Microsoft in Windows 2000 is ingebouwd. Door smartcards te gebruiken worden softwarematige oplossingen, zoals klantauthenticatie, interactief inloggen, tekenen met een code en veilig e-mailen verbeterd.

Brian Valentine, vice-president Windows Division bij Microsoft, zei: "Microsoft werkt graag met Bull samen om onze klanten veiligheid en privacy te bieden op het Internet. De combinatie van Crypto Safe en Windows 2000 Server stelt ons in staat om onze gemeenschappelijke klanten een veilige, beheerbare en gebruiksvriendelijke smartcard-oplossing te bieden voor al hun beveiligings- problemen".
"Bull ziet smartcards als integraal deel van een totale bedrijfsoplossing waarbij de card dient als identificatiemiddel voor de eindgebruiker, die daardoor in staat wordt gesteld zowel lokaal als vanaf elke willekeurige andere plek veilig zijn werk te doen", aldus David Levy, president van Bull Smart Cards & Terminals.

Het Crypto Safe-pakket bestaat uit een smartcard met een door Microsoft gecertificeerde kaartlezer die voldoet aan de PC/SC-normen (Personal Computer/Smart Card), plus een CD-ROM met software voor de smartcard-driver en bijbehorende documentatie. Crypto Safe is bedoeld voor individueel gebruik, terwijl Crypto Safe Pro door maximaal 25 gebruikers tegelijkertijd kan worden benut. De prijs is afhankelijk van het aantal gebruikers. De versie voor individueel gebruik kost $100 of meer, terwijl een licentie voor 25 gebruikers minimaal $2025 kost. Crypto Safe draait onder Windows 2000, Windows 9x of Windows NT 4 en als browser is Internet Explorer (versie 4.0 of hoger) of Netscape Communicator (versie 4.0 of hoger) nodig.

Aanmelden en inloggen met het smartcard certificaat van Crypto Safe De serverversie van Microsoft Windows 2000 richt zich op grotere ondernemingen en biedt systeembeheerders de mogelijkheid om een Crypto Safe certificaat direct op een smartcard te zetten. Hiertoe worden zij stap voor stap door verschillende schermen geleid. Nadat de systeembeheerder zijn werk heeft gedaan, hoeven eindgebruikers alleen nog maar hun smartcard-pincode in te toetsen. Dit verhoogt de veiligheid en mobiliteit en het bespaart eindgebruikers een langdurige procedure die door velen als vervelend wordt ervaren.

Inloggen met een smartcard is een krachtige vorm van authenticatie omdat een gebruiker pas wordt toegelaten tot een domein, nadat cryptografische identificatie heeft plaatsgevonden en effectief is nagegaan of de gebruiker in het bezit is van de sleutel tot het domein. Bovendien hoeven gebruikers niet meer allerlei wachtwoorden te onthouden (en regelmatig te wijzigen). Gebruikers kunnen zichzelf op werkstations waarop Crypto Safe is geïnstalleerd identificeren door eenvoudigweg hun smartcard in de kaartlezer te stoppen, waarna een pop-up-venster verschijnt dat hen vraagt hun PIN-code in te toetsen. Ook kunnen gebruikers hun smartcard gebruiken om hun PC te vergrendelen - willen ze weer verder werken, dan hebben ze slechts hun smartcard en pincode nodig.

Over Smartcard & Terminal divisie
Bull Smart Cards & Terminals is marktleider op het gebied van beveiligde financiële transacties. Bull ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt wereldwijd smartcard oplossingen op allerlei gebied: financiën, GSM, klantenbinding, transport, gezondheidszorg, veilige toegang tot netwerken en andere applicaties.

Bull Smart Cards & Terminals staat alom bekend als toonaangevend in onderzoek, ontwikkeling en beveiliging omtrent smartcards en smartcard-terminals. Het bedrijf is ook wereldleider in elektronische portemonnees. Sinds Bull in 1976 de smartcard met microprocessor uitvond, heeft het bedrijf op dat vlak meer dan 1200 octrooien verworven en heeft het de hoogste certificering ooit voor smartcardveiligheid ontvangen. In 1998 behaalde Bull Smart Cards & Terminals een omzet van $246 miljoen. Steunend op het internationale netwerk van Bull, behaalt de divisie 80% van de omzet in het buitenland. Meer informatie is te vinden op de website www.cp8.bull.net.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV Bull
Benelux N.V.
Jeroen Breuer/Evelien van Waveren Jan Aerts
Tel.: + 31 20 5304339 Tel.: + 31 20
Fax: + 31 20 5304331 Fax: + 31 20 4302917
E-mail: (jeroenb@text100.nl) E-mail: (Jan.Aerts@bull.net) E-mail: (evelienvw@text100.nl)