Promotiecampagne: de Chinese keuken van de 21ste eeuw

Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 3 februari 2000

Traditie in vernieuwing: de Chinese keuken van de 21ste eeuw

Woerden - 3 februari 2000 - Aan de vooravond van het Chinese nieuwjaar start de sector Chinees-Indische Bedrijven van Koninklijk Horeca Nederland een promotiecampagne voor het nieuwe Chinese koken in Nederland. Met de duizenden jaren oude kookkunst van het keizerlijk hof in de geheimzinnige Verboden Stad als inspiratiebron en de millenniumwisseling als markering van deze nieuwe start wordt onder het motto "Chinees Oud en Nieuw" de aanzet gegeven tot een verdere kwaliteitsverbetering van de sector.

De start van de campagne valt samen met het nieuwe millennium. En dan niet op de `westerse' eerste januari, maar rond de `Chinese' nieuwjaarsdatum in februari. Ter gelegenheid van dit eerste Chinese nieuwjaar in het nieuwe millennium organiseert de sector Chinees-Indische Bedrijven van Koninklijk Horeca Nederland op donderdag 3 februari 2000 een uniek millenniumdiner. Tijdens dit diner is het nieuwe koken op een feestelijke wijze gepresenteerd.

De verschillende gerechten, waarvan de geschiedenis teruggaat tot de ommuurde Verboden Stad in het hart van Peking, stammen van de beroemdste Chinese koks van het keizerlijk hof. Het gaat om oude receptuur, die is herontdekt en geactualiseerd. Receptuur die, gelijk de Verboden stad, tegelijk uitbundig en ingetogen is, een combinatie van de klassieke cultuur en de 21ste eeuw. Gerechten die op verrassende manier duidelijk maken hoeveel kwaliteit en creativiteit de Chinese keuken te bieden heeft en dat is heel wat meer dan tot nu toe in Nederland bekend was en gekookt werd.

Tijdens dit Millenniumdiner, waarvan de opbrengst ten goede komt aan het Prins Bernhard Cultuurfonds, zal naast het culinaire ook een ander artistiek en cultureel aspect van de Chinese traditie in de sfeer van de 21ste eeuw worden gepresenteerd: 6 Chinese topmannequins tonen de unieke ontwerpen van de bekende Chinese modeontwerper Xiao Dan Hu. Zijn haute couture drukt de ziel van China uit en brengt de rijke Chinese culturele geschiedenis en de dynamiek van de huidige Chinese samenleving tot leven in exotische en opzienbarende creaties.

In de commissie van aanbeveling voor het Millenniumdiner hebben zitting genomen:
Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard der Nederlanden De heer L.M. Hua, Chinees ambassadeur der Nederlanden De heer dr. F. van der Ploeg, Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
De heer drs. J.C. Blankert, voorzitter NOC-NSF en oud-voorzitter VNO-NCW
De heer mr. J.W. Opstelten, burgemeester van Rotterdam De heer J. Geenemans, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
mevrouw L. P. Lin, sectormanager Chinees Indische Bedrijven van Koninklijk Horeca Nederland, tel. 0348-489469, of de heer T.F. Chang, voorzitter van de sector Chinees-Indische Bedrijven 070 3555450

Foto's van de gerechten en van de te showen creaties zijn op aanvraag verkrijgbaar.

www.horeca.org
Koninklijk Horeca Nederland Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf