Amsterdam Exchanges: Aandelen KPN en OCE stijgen fors

STEMMINGSBEELD

OPTIEBEURS VAN AMSTERDAM EXCHANGES

Aandelen KPN en OCE stijgen fors

Na de renteperikelen van de afgelopen dagen waren het de fondsen KPN en OCE die de beurs vandaag in hun greep hadden. De AEX-index opende 8,19 punten hoger op 657,78 maar moest deze winst in de eerste uren alweer prijs geven. De index zakte terug naar het slotniveau van de vorige dag alvorens de weg naar boven werd hervonden. Aan het eind van de dag noteerde de index met een slot van 660,95 een winst van 3,17 punten. De Amsterdam Midkap-index opende ook hoger op 639,60, een winst van 5,53 punten. Ook hier werd vervolgens een daling ingezet maar in tegenstelling tot de top 25 konden de midkapfondsen het verlies niet meer goed maken. De Midkap-index sloot met 632,73 met een klein verlies. De Dow jones opende vrijdag 5 punten hoger op 11.018.

KPN was vandaag volop in het nieuws. Berichtgeving over de investering in het Bulgaarse telecombedrijf BTC maar met name de nieuwe situatie die is intstaan in de besprekingen over een overname van het Britse Orange bepaalden voor een groot deel de stemming op de beurs.

KPN was dan ook de sterkste stijger op de effectenbeurs van Amsterdam Exchanges. Het aandeel KPN steeg fors(18,28%, slot 121). Kopieergigant OCE herwon een deel van het terrein dat het bedrijf eerder had moeten toegeven vanwege de tegenvallende resultaten. Het fonds steeg met maar liefst 11,81% naar een slot van 14,20.

Grote dalers onder de topfondsen waren unilever dat haar aandeel met 4,74% zag dalen naar een slot van 43,15 en Nedlloyd dat 4,11% inleverde op een slot van 25,65.

Op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges was Baan het meest in trek. Op het huidige prijsniveau kent het aandeel sterke procentuele schommelingen. In de dagomzet opties had Baan met 20.185 opties een aandeel van 10,6%. Meest verhandeld werden de call/april/12,50 met 2.500 opties en de call/juli/15 met 3.000 contracten. Op de AEX-index waren de februari calls erg in trek. Van de AEX-index opties was iets meer dan de helft een call, de totale omzet was 19643. ABNAMRO was het derde fonds van vandaag. Hier gingen de meeste van de 14.720 opties om in de call/feb/22 serie (3.645 stuks). De opties in KPN zorgden voor 5,13% van de dagomzet. Opvallend was de grote omzet in de put/100/april, hier werden 1350 opties verhandeld.

De totale dagomzet op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges was 212.260 contracten. Van de 172.627 aandelenopties waren er 120.793 calls en 51.834 puts. Op de diverse indices werden 26480 opties verhandeld (14642 calls en 11838 puts). De omzet in financiële futures bedroeg 11.460 contracten.