CBS: aantal vacatures nog steeds hoog

Datum nieuwsfeit: 04-02-2000

CBS

Aantal vacatures nog steeds hoog

Het aantal vacatures bij particuliere bedrijven en instellingen bedroeg eind september 157 duizend. Dat is het op één na hoogste aantal ooit door het CBS gemeten. Ook de dynamiek op de arbeidsmarkt bleef groot. Bij particuliere bedrijven werden in het derde kwartaal 221 duizend vacatures vervuld. Nooit eerder heeft het CBS zoveel vervulde vacatures gemeten. Het grote aantal vacatures bevestigt het beeld van een aanhoudend grote vraag naar arbeid in het derde kwartaal van 1999.

Vraag naar arbeid houdt aan
Het hoogste aantal vacatures bij particuliere bedrijven in de vorige periode van hoogconjunctuur bedroeg 134 duizend, in maart 1990. Daarna daalde het tot slechts 33 duizend eind 1993. Sindsdien vertoont het aantal vacatures een stijgende lijn. Dat resulteerde eind juni 1999 in een record van 182 duizend vacatures. Ten opzichte van dit record daalde het aantal vacatures eind september 1999 met 25 duizend tot 157 duizend. Een daling in het derde kwartaal is de laatste jaren gebruikelijk. Dit komt onder meer doordat er dan veel schoolverlaters op de arbeidsmarkt komen. Niettemin is het aantal vacatures nog steeds hoog; het op één na hoogst ooit. Het grote aantal vacatures bevestigt het beeld van een aanhoudend grote vraag naar arbeid in het derde kwartaal van 1999. Uit eerder door het CBS gepubliceerde cijfers over de banenontwikkeling bleek al dat het aantal banen in het derde kwartaal 1999 onverminderd is gegroeid. In dezelfde periode daalde de geregistreerde werkloosheid met ongeveer 4 duizend per maand.

Arbeidsmarkt blijft sterk in beweging
Het aantal vacatures aan het eind van een kwartaal is het resultaat van enerzijds het ontstaan van nieuwe vacatures en anderzijds het vervullen van bestaande vacatures. In het derde kwartaal ontstonden 197 duizend vacatures en werden er 221 duizend vervuld, zodat per saldo de daling van 25 duizend resulteerde. Het aantal van 221 duizend vervulde vacatures is een record. Nooit eerder werden er zoveel vacatures in een kwartaal vervuld. De hoge aantallen vervulde en ontstane vacatures bevestigen nog steeds een grote dynamiek op de arbeidsmarkt.

Krapte vooral in zakelijke dienstverlening
De krapte op de arbeidsmarkt blijkt uit het aantal vacatures per duizend banen. Voor alle particuliere bedrijven tezamen geldt dat er eind september 1999 per duizend banen 30 vacatures openstaan. Het kwartaal ervoor waren dat er nog 34. In een aantal bedrijfstakken zijn er beduidend meer vacatures dan gemiddeld. De krapte is groot in de IT-sector met 79 vacatures per duizend banen. In de gehele zakelijke dienstverlening staan 46 vacatures open per duizend banen en in de bedrijfstak bouw zijn dat er 37.

Vacatures bij de overheid
Naast de 157 duizend vacatures bij particuliere bedrijven stonden eind september 13 duizend vacatures open bij de overheid. Een van de drie vacatures betrof een vacature in het onderwijs.

Noot voor redacties