Politiebericht stad Groningen

Vrijdag, 4 februari 2000

Dagelijkse persberichten district Groningen/ Haren

Lastige klant
De politie heeft donderdagmorgen een 26-jarige man uit Amsterdam in een winkel aan de Brugstraat aangehouden. De politie trof de onder invloed verkerende man aan onder het personeel van de winkel, dat hem op de grond in bedwang hield. De man zou klanten en personeel hebben lastig gevallen. Toen hij een personeelslid van 29 jaar uit Groningen sloeg, werd hij op de grond gewerkt. De politie sloot de man ter ontnuchtering in en heeft hem na verhoor heengezonden met een ontzegging voor de winkel.

Bromfietsers gooien dingen op snelweg?
De politie heeft donderdagmiddag een 16-jarige jongen uit de gemeente Menterwolde aangehouden toen hij geen naam op wilde geven bij een controle. De jongen stond samen met een leeftijdsgenootje op een brug boven de A7 ter hoogte van Engelbert. De politie kreeg een melding dat de twee gele en zwarte dingen op de snelweg zouden gooien, maar daar bleek achteraf niets van. De twee reden net weg in de richting van Waterhuizen toen de politie arriveerde. Beiden werden bekeurd vanwege het niet deugelijk dragen van de valhelm. De 16-jarige kon echter geen verzekeringsbewijs tonen en vertikte het zijn voornaam te noemen. Na hem te hebben gewezen op de consequenties volharde hij en werd aangehouden. Hij is na verhoor opgehaald door familie.

Hennepkwekerij opgerold
De politie heeft donderdagmiddag in een woning aan de Bankastraat een hennepkwekerij opgerold. De politie nam polshoogte na een melding van een weedgeur. Op het moment van binnentreding waren vier personen bezig met het knippen van de planten. In totaal na de politie 900 gram aan wiedtoppen mee naar het bureau. In verschillende kamers stonden apparatuur en planten. Naast ruim honderd in bloeistaande planten werden ook stekjes en planten in de groei aangetroffen. Alles is door de milieudienst opgeruimd en vernietigd. De verdachten tussen de 27 en 40 jaar uit Groningen zijn in de woning verhoord.

Man aangehouden
De politie heet donderdagavond een man aangehouden op de Metaallaan. De man reed met grote snelheid over de weg en werd langs de kant gezet voor een controle. De man werd vervolgens aangehouden, omdat de politie een lang mes in de auto zag liggen. Aan het bureau moest de man een ademtest ondergaan. Hij bleek met een alcoholpromillage van 1 achter het stuur te hebben gezeten. Aangezien de man de afgelopen vijf jaar al drie keer eerder met alcohol achter het stuur was betrapt werd zijn rijbewijs ingevorderd. De man kreeg een dagvaarding mee, nadat hij was gehoord over het mes. Het rijbewijs had de man niet bij zich, waarop de politie met hem meeging naar zijn huis. Daar liet de man de agenten vrijwillig binnen en werd het rijbewijs overhandigd. Echter, in de woning zagen de agenten ook een inwerking zijnde hennepkwekerij met in totaal 216 planten. De man werd aangehouden, toen de Edon diefstal van de stroom constateerde. De apparatuur en planten zijn afgevoerd en vernietigd. De man is na verhoor weer heengezon

den.

Fietsendief aangehouden
De politie heeft vannacht op de Noorderhaven een 23-jarige man uit Groningen aangehouden voor het wegnemen van een fiets. Agenten zagen de man met een mountain bike om zijn nek over straat lopen, deze bekende direct de diefstal en verklaarde een fiets nodig te hebben, omdat hij twee weken eerder zelf het slachtoffer was geweest van fietsendiefstal. Hij is na verhoor heengezonden. De fiets is met een politieslot teruggezet.

Man aangehouden
De politie heeft vannacht een 27-jarige man uit Dordrecht aangehouden voor verboden wapenbezit en bedreiging van twee portiers aan de Grote Markt. De man werd door de portiers vastgehouden en aan de politie overgedragen. Deze heeft de man afgehoord en het mes van de man in beslag genomen. De man is heengezonden.

Partner van wildplasser maakt amok
De politie heeft vannacht een 20-jarige man uit Groningen aangehouden voor wildplassen in de Poelestraat. De man gaf een valse naam op en wilde zijn OV-kaart niet laten zien, waarop hij mee naar het bureau moest. Zijn 19-jarige vriendin uit Dalfsen, die net als hij zwaar onder invloed verkeerde van alcohol, werd zo emotioneel, dat zij aan de agenten begon te trekken. Na een drietal vorderingen werd haar een polsklem aangelegd en wederom verzocht los te laten. Dat deed ze dan uiteindelijk ook, maar niet voordat ze eerst nog twee keer schopte tegen de scheenbenen van een agent. Aan het bureau is met beide personen een hartig woordje gesproken en werden ze, de man met twee bonnen, heengezonden.

Winkeldieven aangehouden
De politie heeft donderdagmiddag een viertal winkeldieven aangehouden op de Vismarkt. Een 29-jarige man uit Groningen werd betrapt met rollen behang in zijn tas, die hij overdroeg aan een drietal dames in de leeftijd van 35 tot en met 39 jaar. Zij hadden aan hun fietsen tassen hangen boordevol winkelgoederen, maar zonder bon. De goederen waren afkomstig uit verschillende zaken in de stad. De vier zijn ingesloten en in verzekering gesteld.

Jongen aangehouden
De politie heeft vannacht op de Grote Markt een 16-jarige jongen uit Groningen aangehouden voor het bedreigen van een medewerker van een uitgaansgelegenheid toen hij zijn petje niet af wilde doen. Hij is na verhoor heengezonden.

Mannen aangehouden
De politie heeft vannacht twee mannen aangehouden in de Poelestraat. De twee, een 35-jarige man uit Boornbergen en een 29-jarige man uit Drachten, hadden in een café ruzie gemaakt met twee mannen van 20 en 22 jaar uit Klijndijk en Groningen. Op straat resulteerde dit in een vechtpartij waarbij een 27-jarioge man uit Groningen, die de vechtpartij wilde sussen door de twee aangehouden mannen werd mishandeld. De twee zijn ingesloten.

Man rijdt tegen lantaarnpaal
De politie heeft vannacht een 42-jarige man uit Groningen aangehouden voor het rijden onder invloed (0,65 promille). De man was op de Korreweg tegen een lantaarnpaal gereden. Hij is met alleen met een dagvaarding heengezonden, omdat hij al eerder eens was aangehouden voor het rijden onder invloed.

Nadere informatie, via bureau Communicatie, tel. 050 599 5010