XS4ALL betreurt verminderde bereikbaarheid ISDN inbelpunten

Datum nieuwsfeit: 04-02-2000

Verminderde bereikbaarheid ISDN inbelpunten

Diemen, 4 februari 2000

Veel inbelpunten ISDN zijn op het moment overdag moeilijk bereikbaar. Op sommige inbelpunten, zoals Maarssen en Zoetermeer, moeten klanten met ISDN tientallen pogingen doen om in te bellen. Dit is onaanvaardbaar voor XS4ALL, maar helaas kan XS4ALL dit probleem niet zelf oplossen. Het wordt veroorzaakt door een ingrijpende achterstand in de levering van digitale lijnen door KPN Telecom.

Normaal gesproken levert XS4ALL een jaar van te voren prognoses in bij KPN Telecom over de benodigde hoeveelheid lijnen. Elk kwartaal worden die prognoses vervolgens bekeken en vergeleken met de daadwerkelijk gebruikte capaciteit. Het huidige tekort aan lijnen wordt veroorzaakt door een enorm capaciteitsgebrek bij KPN Telecom. In feite wacht XS4ALL op de levering van lijnen die begin vorig jaar al aangevraagd zijn. Dit hangt voor een groot deel samen met de grote toestroom van nieuwe aanbieders op de telecommarkt. De OPTA, het toezichthoudend orgaan op de telecom-industrie, heeft bepaald dat de nieuwkomers op de markt voorgingen bij de levering van lijnen.

Op dit moment lijkt de ergste nood van de nieuwkomers gelenigd te zijn, en kan KPN haar oude klanten langzamerhand weer de gevraagde capaciteit leveren. In een gezamenlijke inspanning van KPN en XS4ALL worden de ergste knelpunten naar verwachting binnenkort opgelost.

De verminderde bereikbaarheid geldt alleen voor ISDN-lijnen en alleen voor het inbellen overdag, tussen circa 9.00 en 17.00 uur. Als tussentijdse oplossing kunt u ofwel gebruik maken van een analoog inbelpunt (als u nog over een analoge lijn beschikt naast uw ISDN-aansluiting), of een ander inbelpunt kiezen. Dit laatste is een verre van ideale oplossing, aangezien u dan interlokale telefoonkosten betaalt. Na 17.00 uur 's middags zijn de ISDN-inbelpunten in ieder geval ook weer goed bereikbaar.

XS4ALL vraagt uw begrip voor deze tijdelijke situatie.