Accoord over verbeteringen spaarkasproducten

van de Stichting Spaardersbelangen, de Consumentenbond en Spaarbeleg

Den Haag, vrijdag 4 februari 2000

ACCOORD OVER VERBETERINGEN SPAARKASPRODUCTEN

Deze week zijn de onderhandelingen tussen Spaarbeleg, de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond afgerond met een regeling. Het accoord voorziet in een aantal verbeteringen voor de polishouders van KoersPlan, MixPlan, VermogensPlan en Fiscaal VoordeelPlan.

Spaarbeleg, de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond waren reeds geruime tijd in gesprek naar aanleiding van klachten. De regeling, die is opgesteld na gezamenlijke afweging van de proceskansen, heeft positieve gevolgen voor alle klanten van Spaarbeleg met een spaarkaspolis.

De regeling, die is vervat in een brief aan de donateurs van de Stichting Spaardersbelangen en de leden van de Consumentenbond die zich met betrekking tot Spaarbeleg hebben gemeld bij de Consumentenbond, omvat de volgende punten:

- Alle polishouders die hun polis vóór 1 januari 1996 hebben afgesloten, ontvangen aan het einde van de looptijd van hun polis een extra rendementsuitkering afhankelijk van leeftijd van de klant, looptijd van de polis en de inleg.

- Alle polishouders van bovengenoemde producten krijgen vanaf 1 januari 2001 de mogelijkheid eenmalig, kosteloos geheel of gedeeltelijk te switchen naar een beleggingsfonds uit het Spaarbelegassortiment met een lager risicoprofiel. Deze switch is mogelijk als ten minste 80% van de looptijd van de polis is verstreken.

- Spaarbeleg zal haar informatievoorziening verder verbeteren. Zij zal jaarlijks aan alle spaarders een individueel schriftelijk overzicht verstrekken van de op dat moment geldende waarde vergezeld van een indicatie van de einduitkering op hun polis.

- Klanten met een polis gesloten vóór 1/1/1996 die na die datum hun inleg hebben verhoogd, krijgen voor het verhoogde deel van de inleg ook een extra rendementsuitkering.

- De buitengerechtelijke kosten van de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond worden door Spaarbeleg vergoed. De Stichting en de Consumentenbond zijn in staat aan hun donateurs en leden die zich hebben aangemeld naar aanleiding van dit onderwerp een bedrag van f300,- uit te keren per individuele polis.

J.G. van der Werf, directeur van AEGON (moederbedrijf van Spaarbeleg), over de regeling: 'Ik ben blij met deze regeling die een mooie verbetering is voor de klanten van het Spaarkasproduct van Spaarbeleg. Zij profiteren nu ook van het succes van Spaarbeleg, bijvoorbeeld door een extra rendementsuitkering op einddatum. In het afgelopen jaar hebben wij veel tijd gestopt in goede en constructieve besprekingen die uiteindelijk tot dit resultaat hebben geleid.'

Mr. J.H. Lemstra, advocaat van de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond:
'We zijn zeer tevreden over deze regeling. Dit resultaat is de uitkomst van intensieve onderhandelingen en een zorgvuldige afweging van de procesrisico's voor alle partijen.

Naar het oordeel van de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond is deze regeling te verkiezen boven een slepende juridische procedure, waarvan de uitkomst altijd onzeker blijft. Bovendien biedt de regeling een productverbetering voor alle klanten en is er voor de grote groep spaarders die een overeenkomst heeft gesloten vóór 1-1-1996 een extra rendementsuitkering waar we content mee zijn. Deze rendementsuitkering is een tegemoetkoming voor de hogere kosten verbonden aan polissen van vóór 1 januari 1996 in vergelijking met die van daarna.'

Mr. J.T. Peters, jurist bij de Consumentenbond: 'Er zijn forse besprekingen gevoerd. Deze regeling is het resultaat. In onze ogen zijn de polishouders er goed mee af. Bovendien is nu voor alle polishouders duidelijk dat de overlijdensrisicoverzekering deel uitmaakt van het product.'

Noot voor redacties