Politiebericht regio Friesland

Korps: Friesland, plaats: Regio 06-02-2000

Politieberichten van 5 februari ( 09.00 uur) tot met 6 februari (09.00 ur)/

Heerenveen: voetbal
Zaterdag werd de wedstrijd Heerenveen ? AZ gespeeld. In totaal bezochten 13875 toeschouwers de wedstrijd, waarvan 396 supporters uit Alkmaar kwamen. Alle supporters gedroegen zich prima. Geen wanklank werd gehoord. Heerenveen won met 3 ? 0.

Langweer: inbraak sporthal
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in de sporthal aan de Tsjillanleane te Langweer. Door een raam in de toegangsdeur te vernielen kwam men de sporthal binnen. Binnen werden alle deuren die waren afgesloten met grof geweld opengebroken. Veel braakschade derhalve. Geld uit de fooienpot en de biljartklok werd weggenomen. Ook rookartikelen werden ontvreemd. Door de beheerder is aangifte gedaan.

St.Nicolaasga: inbraak zalencentrum
In de nacht van donderdag op vrijdag is ingebroken in het zalencentrum aan de Baron van Hardenbroekstraat te St. Nicolaasga. Door het uitnemen van een raam, verschafte men zich de toegang tot de achterzaal. Voor zover nu kan worden nagegaan, wordt alleen een slof sigaretten vermist en een aangebroken fles Safari. De beheerster, een vrouw van 39 jaar uit St. Nicolaasga, heeft aangifte gedaan.

Tytsjerk: vernieling sportzaal
In de nacht van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in de sportzaal te Tytsjerk. Voor zover nu is na te gaan werd er niets ontvreemd, wel werden binnen veel vernielingen gepleegd ( o.a. aan kasten, deurkozijnen, klok en ruiten.) Schade wordt geschat tussen de zeven- en tienduizend gulden. Aangifte namens de gemeente is gedaan door een 54-jarige man uit Burgum.

Ternaard: woningbrand
Zaterdag omstreeks 09.40 uur kwam bij de brandweer een melding binnen dat er een woningbrand zou zijn op de Fiskbuorren in Ternaard. Een werknemer van een installatiebedrijf wilde een T-stuk solderen in de gasleiding van de woning. Echter vermoedelijk door een "black-out" ging hij werken aan de rechterkant van de gasmeterhoofdkraan in plaats van aan de linkerkant. Het gevolg was dat bij het los solderen van de verbinding een steekvlam ontstond, daar het gas vrij uit de leiding stroomde. Daar deze leiding onder een houten trap lag, vatte deze onmiddellijk vlam. De installateur liep brandwonden aan zijn hoofd op. De brandweer, die snel ter plaatse was, kon voorkomen dat de gehele woning uitbrandde en heeft de zaak geblust. De eigenaar van de woning, een man van 32 jaar uit Ternaard, was bijna klaar met de verbouwing van zijn woning.

Sneek: mishandeling
Zaterdag omstreeks 00.10 uur liep een 34-jarige man uit Sneek over de Lemmerweg in Sneek in de richting van Duinterpen. Terwijl hij daar liep kwamen drie jongens uit een steeg naast de Aldi hem tegemoet. De jongens had een zwarte, zogenaamde "weduwe"fiets bij zich. De jongen, die de fiets aan de hand had, gooide bij het passeren de fiets tegen de man aan en begon zonder enige aanleiding op de man in te slaan. De beide andere jongens kwamen daarop ook terug en begonnen de man ook te schoppen en te slaan. De man kwam daarbij te vallen, maar wist uiteindelijk toch aan zijn belagers te ontkomen. Hierop werd hij weer ingehaald door die jongens en kreeg nog enkele schoppen en klappen. De aangever wist weer te ontsnappen, waarop de jongens hun geweld staakten. Van de jongens is alleen bekend dat ze ongeveer 16 /17 jaar oud waren. Een droeg een zwarte baseballcap. Politie Sneek, telefoon 058 ? 880 7800, zou graag in contact komen met getuigen van dit voorval. Aangever heeft zich niet onder doktersbehandeling gesteld

.

Drachten: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 13.30 uur werd een 13-jarig meisje uit Drachten op heterdaad betrapt bij het plegen van een winkeldiefstal bij de Etos in Drachten. Zij nam daar make-up weg met een winkelwaarde van fl 26.- Aan de gewaarschuwde politie gaf zij een valse naam op. Toen wij "haar" ouders(valse naam) belden om over de misstap van dochter te praten, deelde de moeder mede dat haar dochter reeds een aantal dagen ziek was en niet de winkeldiefstal kon hebben gepleegd. De aap kwam toen vlug uit de mouw. Proces verbaal is opgemaakt en zal verder worden afgehandeld via het HALT-traject.

Sneek: inbraak personenauto
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Iepenlaan te Sneek. Via de "hengel" methode is men de auto binnengekomen. Uit de auto heeft men een radiocassetterecorder, 3 jassen en een kentekenbewijs weggenomen. Aangifte is gedaan door een 29-jarige man uit Sneek.

Drachten: onder invloed
Vrijdag omstreeks 17.00 uur werd op de Zuidkade te Drachten een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. Bestuurder bleek gedronken te hebben. De man, een 37-jarige inwoner uit Nij-Beets, werd meegenomen naar het bureau. Aan het bureau blies hij 855 ug/l. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en een proces-verbaal terzake het rijden onder invloed.

Sneek: diefstal auto
Van donderdag op vrijdag werd vanaf de Hein Doekesstraat te Sneek een personenauto, merk Opel Kadett, voorzien van het kenteken LJ-45-RK weggenomen. De eigenaresse van de auto, een vrouw van 32 jaar uit Sneek, heeft hiervan aangifte gedaan.

Damwoude; doorrijden na aanrijding.
Op vrijdag omstreeks 19.30 uur reed de bestuurder, een man van 38 jaar uit Wouterswoude, met zijn auto over de rijbaan van de Hoofdweg te Damwoude. Hij kwam uit de richting Broeksterwoude en wilde op de minirotonde rechtsaf de Doniaweg oprijden, in de richting Wouterswoude. Op deze minirotonde kreeg hij geen voorrang van een bromfietsbestuurder. Auto werd beschadigd aan de rechterzijkant. Bromfietsbestuurder is na de aanrijding niet gestopt doch doorgereden. Atuobestuurder is na een lange achtervolging door Damwoude de bromfietsbestuurder uiteindelijk kwijtgeraakt. Bromfietsbestuurder droeg een intergraal helm en een groene camouflage jas. De politie in Dokkum, 058 ? 880 8000 zoekt getuigen van deze aanrijding.

Ureterp: onder invloed
Zaterdag omstreeks 22.10 uur werd een 32-jarige inwoner uit Frieschepalen op De Telle te Ureterp aangehouden. Hij bestuurde onder invloed een personenauto. Bestuurder werd meegenomen naar het bureau in Drachten en blies aldaar 620 ug/l. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd. Met een rijverbod van 7 uur en een proces verbaal heeft de man het bureau weer verlaten.

Franeker: aanrijding met drank
Zaterdag omstreeks 22.40 uur vond op de Tuinen in Franeker een aanrijding plaats. De bestuurder van een personenauto reed aldaar een erfafscheiding stuk en reed in eerste instantie door. Later meldde hij zich weer op de plaats van de aanrijding. De man een 33-jarige inwoner uit Franeker bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 670 ug/l. Rijbewijs van hem werd ingevorderd. Hij kreeg een rijverbod van 7 uur en een proces verbaal.

Galamadammen; bromfietser in sloot
Op zondag omstreeks 01.15 uur kwam er een melding binnen dat op de Galamadammen een bromfietsbestuurder in de sloot was gereden. Bromfietsbestuurder, een man van 19 jaar uit Oudemirdum, bleek gedronken te hebben. Blies aan het bureau 540 ug/l. Man kreeg een rijverbod en een proces verbaal.

Heerenveen: lastige mannen
Zondag omstreeks 01.15 uur wilde een inwoner van Heerenveen zijn auto in de garage zetten aan de Pres. Kennedylaan. Hij kon zijn garage niet in daar anderen hun voertuig aldaar hadden geparkeerd. Toen de politie kwam en een aantal van deze foutief staande voertuigen wilde bekeuren, kwamen enkele personen uit de flat en deze begonnen gelijk stampij te maken. Twee mannen gingen hierop in de politieauto zitten en wilde meegenomen worden naar het bureau. Om de zaak niet verder te laten escaleren is de politiewagen naar het bureau gereden met de beide mannen achterin. Op het bureau was geen fatsoenlijk gesprek met de mannen te voeren. Ze werden beledigend en de heren wilden maar een ding en dat was dat de bekeuringen ongedaan werden gemaakt. Toen hen werd medegedeeld dat de bekeuringen doorgingen, wensten zij het bureau niet te verlaten. Ook na dat hen gevorderd was het bureau te verlaten, blijven zij. Hierop zijn beiden aangehouden ter zake lokaalvredebreuk en ingesloten. Beiden mannen, 38 en 36 jaar, zijn afko

mstig uit Heerenveen.

Munnekezijl: vechtpartij
Zondag om 04.30 uur kwam er een melding binnen dat er een vechtpartij zou zijn in een horecagelegenheid te Munnekenzijl. Bleek dat twee mannen, normaal de dikste vrienden met elkaar op de vuist waren geweest. De mannen zitten broederlijk te drinken en doen een spelletje filtjehappen. Degene die de meeste filtjes tussen zijn kaken kan houden is winnaar. De 29-jarige inwoner uit Munnekezijl wint de eerste ronde, terwijl het volgende potje wordt gewonnen door zijn vriend, een 32-jarige inwoner uit Munnekezijl.Als het op uitbetalen aankomt ontstaat er ruzie tussen de twee en vallen er rake klappen, waarna de politie wordt gebeld. Op straat deelt de 32-jarige mede dat hij morgen de zaak met zijn maat zal uitpraten. Er is geen aangifte gedaan.

Voor meer informatie: 06 - 53 80 33 22