Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

SWOV-onderzoek: 25-30 verkeersdoden door telefoneren in auto

Datum nieuwsfeit: 06-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

SWOV-onderzoek: 25-30 verkeersdoden als gevolg van telefoneren in de auto

Gisteren is het bericht in de pers verschenen dat een Kamermeerderheid een wetsvoorstel zou steunen dat handheld telefoneren verbiedt. Dit is mede gebaseerd op schattingen van de SWOV, die hieronder worden toegelicht. Ook wordt ingegaan op de resultaten van een Europese inventarisatie rond wetgeving en handhaving.

25-30 doden als gevolg van autotelefoon
Werd er in 1998 nog vanuit gegaan dat er in Nederland in 2000 4 miljoen mobiele telefoons zouden zijn, dit aantal blijkt nu bijna 7 miljoen te zijn. Dit was aanleiding voor de SWOV om een nieuwe schatting te maken van het aantal verkeersdoden dat valt als gevolg van telefoneren tijdens het autorijden. Deze schatting, gebaseerd op de meest recente gegevens, komt uit op 25-30 doden per jaar. De eerdere schatting van de SWOV, gebaseerd op oudere gegevens, kwam uit op 20-25. Dat het aantal geschatte verkeersdoden niet gestegen is naar evenredigheid van de groei van het mobiele-telefoonbezit, is te danken aan het feit dat het verkeer in het algemeen veiliger is geworden. De schattingen van de SWOV stoelen op Duits en Canadees onderzoek. Duits onderzoek geeft aan dat degenen die een mobiele telefoon hebben, twee maal zoveel kilometers afleggen als degenen die geen telefoon hebben, en dat telefoonbezitters circa 8% van de tijd achter het stuur telefonerend doorbrengen. Canadees onderzoek geeft aan dat telefoneren tijdens het rijden de kans op een ongeval verhoogt. De twee maal grotere kans waarmee de SWOV rekening heeft gehouden, is een conservatieve schatting. Dat betekent dat het als minimum-waarde te beschouwen is.

Internationale inventarisatie: regelgeving en handhaving in kinderschoenen
Een inventarisatie in andere Europese landen leert dat eigenlijk overal een artikel in de verkeerswetgeving bestaat dat alle verkeersdeelnemers verplicht zich zo te gedragen dat ze geen gevaar of hinder kunnen veroorzaken. Dit biedt dus al de mogelijkheid iets aan telefoneren tijdens het autorijden te doen. Onder andere in Oostenrijk, Portugal en Zwitserland is handheld bellen specifiek aangewezen als zo Arial-11-92.bmc n activiteit die goede uitoefening van de rijtaak in de weg staat; daarmee is het verboden. In België, Duitsland en Spanje is wetgeving in voorbereiding om handheld telefoneren te verbieden. De meeste andere landen volstaan met sterk afraden van handheld bellen en wijzen op de risico Arial-11-92.bmc s van handsfree bellen.

Uit de inventarisatie is niets gebleken van systematische handhaving. Gangbaar is dat telefoongebruik alleen in bijzondere gevallen wordt nagegaan, namelijk bij bestuurders die negatief opvallen door hun rijgedrag of betrokken zijn bij ongevallen. De aard van de wetgeving in een land blijkt hiervoor geen verschil te maken.

Aanbevelingen
Niet alleen handheld telefoneren tijdens het autorijden brengt een hogere kans op een ongeval met zich mee; dit geldt ook voor handsfree telefoneren. Het leidt immers de aandacht af van de rijtaak; aandacht die op onvoorspelbare momenten ineens hoogstnoodzakelijk kan zijn om een ongeval te voorkomen. De handhaving blijkt echter niet eenvoudig te zijn; en dat geldt des te meer voor handsfree bellen. Dat brengt de SWOV tot de aanbeveling mede op basis van de resultaten van de huidige voorlichtingscampagne te beslissen of aanvullende maatregelen nodig zijn. In dat geval is te overwegen handheld telefoneren te verbieden; daarnaast dient handsfree bellen door middel van voorlichting afgeraden te worden.
Verder stelt de SWOV voor ook andere communicatievoorzieningen in de beschouwingen te betrekken die de uitvoering van de rijtaak negatief beïnvloeden, zoals het verzenden en ontvangen van e-mails en faxen, of meer in zijn algemeenheid ontwikkelingen in de richting van een Arial-11-91.bmc office on wheels Arial-11-92.bmc .

Leidschendam, 6 februari 2000

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie