Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

COMSYS lanceert automatische tekstsamenvatter

Datum nieuwsfeit: 07-02-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

P E R S B E R I C H T

COMSYS lanceert unieke automatische tekstsamenvatter Computer haalt eindexamen VWO in enkele
seconden
Zeist, 7 februari 2000 - Comsys, de in spraaktechnologie gespecialiseerde leverancier van dialoogsystemen voor call centers en telecomoperators, heeft vorige week tijdens de Telephony Voice User Interface conferentie in Phoenix (VS) de introductie van de allernieuwste software om teksten samen te vatten aangekondigd. Deze automatische samenvattingsprogrammatuur, "Sumatra", kan binnen enkele seconden een perfecte samenvatting van een digitaal document maken. Comsys introduceert als eerste deze programmatuur op de markt en richt zich met name op toepassingen voor telecomoperators, ISP's en uitgevers.
Sumatra genereert razendsnel automatische samenvattingen van een elektronisch opgeslagen document. De gebruiker heeft volledige controle over de lengte en de inhoud van de samenvattingen: de gewenste lengte is instelbaar in aantal woorden, zinnen, of procenten van het origineel. De gebruiker kan aangeven welke onderwerpen specifiek uit de tekst gehaald moeten worden. Ook opmaak- en grafische elementen worden behouden zodat de leesbaarheid optimaal is. Daarnaast geeft Sumatra een duidelijk overzicht van de structuur van het document. De samenvatting bevat goed lopende zinnen die alle belangrijke informatie uit de originele tekst bevatten zodat deze zonder enig verlies aan essentie als werkelijke vervanging gebruikt kan worden. Bij testen met het VWO eindexamenvak Nederlands Samenvatten bleek Sumatra uitstekend in staat om de kern uit een tekst te halen.
"Met deze unieke programmatuur zal Comsys zich met name richten op toepassingen voor telecomoperators, ISP"s en uitgevers. De software levert talrijke mogelijkheden voor uitbreiding van bijvoorbeeld telefonische informatiediensten, WAP diensten, zoekmethodes en e-mailreaders" zegt Ad Ketelaars, algemeen directeur van Comsys. "Uit databanken met duizenden artikelen en persberichten kunnen zo in mum van tijd korte uittreksels worden gemaakt en worden weergegeven op scherm of voorgelezen via de computer of (mobiele) telefoon".
Als leverancier van (dialogen voor) telefonische informatie systemen merkt Comsys dat veel informatie niet goed kan worden overgebracht op het door de gebruiker gewenste medium. Een A4 tekst is te lang om via de computer voor te lezen en te groot voor een WAP-schermpje of om met veel andere documenten te vergelijken. Andere compressiemethodieken voor bijvoorbeeld muziek of beeld proberen de hoeveelheid te transporteren informatie technisch gezien samen te persen en vervolgens bij de uiteindelijke presentatie aan de gebruiker naar het origineel terug te brengen. De compressiemethodiek van Sumatra vermindert de hoeveelheid tekst, zodat deze gemakkelijker en begrijpelijker kan worden overgebracht, ook op kleine schermen. De kwaliteit blijft echter hetzelfde. Sumatra is de enige automatische samenvatter van deze kwaliteit die op dit moment verkrijgbaar is. De programmatuur is vele malen sneller dan de mens in het maken van samenvattingen, hetgeen tijd en kosten bespaart. Sumatra kan op een 300 MHz Pentium-systeem één A4 pagina tekst per seconde samenvatten. Sumatra is leverbaar in een stand-alone en een client-server versie. Het systeem is geschikt voor het samenvatten van Engelse en Nederlandse teksten, andere talen kunnen worden toegevoegd. De Sumatra software is ontwikkeld door Comsys" partner Carp Technologies. Over Comsys:
Comsys ontwerpt, implementeert en onderhoudt op spraaktechnologie gebaseerde oplossingen voor call/contact centers en (mobiele) telecom operators. Met behulp van spraakherkenning, intelligente tekstinterpretatie en synthetische spraak verbetert Comsys de dialoog tussen mens en computer. Comsys werkt op dit terrein samen met toonaangevende kennisinstituten en leveranciers van spraaksoftware. Comsys heeft jarenlange ervaring als leverancier van IVR en dialoogopbouw voor financiële instellingen, detailhandel en dienstverlening. Daarnaast heeft Comsys expertise op het gebied van de technische integratie van call/contact centers met Internet, het telefoonnetwerk en database systemen. Comsys is opgericht in 1982 en is actief vanuit vestigingen in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u de website raadplegen: www.comsys.nl Of contact opnemen met:
Geerten Oelering, telefoon nummer 030-6934335
e-mail: geerten.oelering@comsys.nl

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie