Inbreng CDA algemeen overleg Xenotransplantatie

Den Haag, 7-2-2000

Inbreng:

Voorzitter!

Het transplanteren van dierlijke organen naar de mens wordt gezien als een mogelijk toekomstige oplossing om het tekort aan menselijke donororganen weg te werken. Het is, zo weten we inmiddels, nog lang zo ver niet. Nog onbekende virussen, lijkend op BSE en HIV zouden zich kunnen verspreiden met ernstige gevolgen voor de patiënt en de volksgezondheid. Het uitvoeren van medische experimenten met mensen, het klinisch toepassen van xenotransplantatie, vindt de CDA fractie dan ook niet verantwoord. Ook waar het gaat om het transplanteren van cellen of celweefsels. Er liggen twee onderzoeksaanvragen voor medische toepassing bij mensen voor. Het gaat hier om kunstlevers waarin varkenscellen buiten het lichaam een aangetaste lever kunnen zuiveren. Mijn fractie heeft geen bevestiging gekregen dat het veilig is voor de patiënt en de volksgezondheid om deze zogenaamde bioreactoren te gebruiken. Wij pleiten dus voor een moratorium op elke vorm van klinische toepassing van xenotransplantatie, inclusief de lopende onderzoeksaanvragen. Laboratoriumonderzoek moet zicht geven op de risicos bij het toepassen van xentoransplantatie. Dit pré-klinisch onderzoek kan vanwege het grote maatschappelijk belang wat mijn fractie hecht aan het proberen te genezen van ziekten als suikerziekte, de ziekten van Parkinson doorgang vinden onder strikte voorwaardenvan dierenwelzijn en veiligheid.
Voorzitter, tot slot een punt waar mijn fractie grote waarde hecht, en dat is het primaat van de politiek daar waar het om waarborgen voor de volksgezondheid gaat. Het sein staat wat ons betreft nog niet op veilig. Een de facto moratorium uitgaande van de vooronderstelling dat de Centrale Commissie onderzoeksaanvragen niet zal honoreren wanneer deze risicovol zijn, is ons niet voldoende. De minister kan de Centrale Commissie niet binden. Voor mijn fractie is dit reden om te pleiten voor een wettelijk moratorium inzake de Wet Bijzondere Medische verrichtingen en ik dien dan ook de volgende motie in:

De Kamer,

Gehoord de beraadslaging,

Overwegende dat,

- de risicos ven klinische toepassing van xenotransplantatie groot zijn en dat zij van bioreactoren onvoldoende kunnen worden ingeschat,

Verzoekt de regering daartoe een moratorium in te stellen op grond van de Wet Bijzondere Medische Verrichtingen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Kamerlid: Clémence Ross-van Dorp