Politiebericht Schiedam

Datum nieuwsfeit: 07-02-2000

7 februari 2000

Treincontrole Hoekse Lijn
SCHIEDAM -- Vrijdag- en zaterdagavond werd door personeel van de Nederlandse Spoorwegen, Spoorwegpolitie en politie Rotterdam-Rijnmond een integrale controle gehouden in de treinen op het baanvak Rotterdam-Hoek van Holland. Vrijdagavond werden 31 treinen gecontroleerd, met daarin 1800 reizigers. Er werden zestien bekeuringen voor het rijden zonder plaatsbewijs uitgeschreven. De NS-controleurs toonden zich tijdens de controles voor reizigers die in Maassluis waren ingestapt coulant, omdat op beide stations de kaartautomaten defect bleken.
Zaterdagavond werd een controle gehouden in 21 treinen op de Hoekse Lijn. Daarbij werden zo\'n 1400 reizigers gecontroleerd en werden zeven bekeuringen uitgeschreven voor het rijden zonder plaatsbewijs. Tevens kregen tien reizigers een waarschuwing voor onder meer onbehoorlijk gedrag en voeten op de bank.
Tijdens de treinreizen werd via de omroepinstallatie doorgegeven dat er
uitgebreid werd gecontroleerd in verband met de actie \'Hoekse Lijn Veilig\'. In de treinen werden met veel reizigers gesprekken gevoerd over de onveiligheid op of langs de Hoekse Lijn. Problemen deden zich in de gecontroleerde treinen niet voor.

Nepkapper actief in Schiedam
SCHIEDAM -- Vrijdag deed een 34-jarige Schiedamse op het politiebureau haar beklag over de activiteiten van een nepkapper. De vrouw was door de man aangesproken over haar weelderige haarbos en ingegaan op het verzoek van de man om zijn kappersmodel te zijn. Nadat de man enkele keren bij haar thuis was geweest, hadden ze een vervolgafspraak gemaakt voor donderdagavond 3 februari. Toen de vrouw op het afgesproken adres in de Rembrandtlaan aankwam, trof ze daar niet de \'kapper\', maar diverse andere \'slachtoffers\'. Uit politieonderzoek is gebleken dat de man de afgelopen week op diverse plekken in Schiedam geprobeerd heeft \'modellen\' te werven. Zo is hij gesignaleerd in de wijken West en Nieuwland. Het gaat om een blanke man van ongeveer 40 a 45 jaar oud, van ongeveer
1.85 meter lang met een normaal postuur. De man heeft kort haar. De politie van het district Schiedam waarschuwt de inwoners van Schiedam voor de activiteiten van deze nepkapper.

Diverse brandjes
SCHIEDAM -- Zondagavond omstreeks half twaalf stond op een bedrijfsterrein aan de Hargalaan een portocabin in brand. De brandweer kwam ter plaatse om het vuur te blussen, maar had hier in eerste instantie moeite mee, omdat er geen brandkraan te vinden was. Nadat het vuur geblust was, bleek dat een luik van de portocabin was verbroken. De technische recherche stelt een nader onderzoek in. Zondagochtend omstreeks half acht stond op de Lange Haven een container met bouwafval in brand. De brandweer bluste het vuur. In de nacht van zaterdag op zondag omstreeks half twee stond op de Fortunaweg een aanhanger in brand. Het zijl van de aanhanger had vlam gevat, waarna de brandweer ter plaatse het vuur bluste. Door de hitte ging de inhoud van de aanhanger, 16 pallets met daarop verpakkingsglas, verloren.

Drie keer rijden onder invloed
SCHIEDAM -- Zondagavond omstreeks zeven uur hielden politiemensen van het district Schiedam op rijksweg A4 een 27-jarige Rotterdammer aan wegens rijden onder invloed. Op het politiebureau \'blies\' de man 1,52 promille. Daarop werd zijn rijbewijs ingevorderd. Omdat de man weigerde zijn rijbewijs in te leveren, werd zijn auto onder toezicht gesteld.
Zondagavond omstreeks kwart voor twaalf werd op de Schiedamseweg een 58-jarige Schiedammer aangehouden wegens rijden onder invloed. Omdat het alcoholgehalte hoger was dan 2,51 promille werd zijn rijbewijs ingevorderd.
In de nacht van zondag op maandag omstreeks half één hielden politiemensen van het district Schiedam in de Graafstroomstraat een 34-jarige Rotterdammer aan wegens rijden onder invloed (promillage 0,60). Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. De drie automobilisten moeten binnenkort voor de politierechter verschijnen.