EIM: in 2000 herstel van omzetgroei in groothandel

7 februari 2000
Nummer: 2
Inlichtingen: G. de Jong

Na een omzetgroei van rond 3¾% in 1999, biedt het jaar 2000 betere perspectieven voor de groothandel. Mede door goede exportverwachtingen en beperkte prijsstijging van de verhandelde producten, zal de groothandelsomzet dit jaar met bijna 5½% groeien. De ruim 57.000 Nederlandse groothandelsondernemingen met rond een half miljoen werkzame personen zullen naar verwachting in het jaar 2000 een kleine 510 miljard gulden gaan omzetten. Bovendien zullen er ruim 14.000 nieuwe arbeidsplaatsen bijkomen. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Vernieuwing groothandelsfuncties zet door

Voortdurende veranderingen in de machts- en krachtsverhoudingen tussen industrie, detailhandel en groothandel, leiden tot een herverdeling van taken, ook voor de groothandel.

De groothandel concentreert zich momenteel op twee zaken: * mondialisering van de handelsactiviteiten, via schaalvergroting door fusies en overnames, dan wel door ICT-toepassingen met electronic commerce;
* uitgesproken sterke punten duidelijk over het voetlicht brengen, via het opbouwen van een kennisvoorsprong die ketenvernieuwing mogelijk maakt.

Maatwerk, euro, Internet en krapte op de arbeidsmarkt

Een van de belangrijkste aandachtspunten voor de Nederlandse groothandelaar is de sterke druk van de afnemer om meer en meer `maatwerk' afgeleverd te krijgen, maar dan wel tegen `massacondities'. Ook de overschakeling op de euro speelt, vooral voor de vele im- en exporteurs, een grote rol in de bedrijfsvoering. Hetzelfde geldt voor het snel benutten van kansen om via Internet een positie te verwerven of deze verdedigen tegen buitenlandse concurrenten. Aangezien de groothandel een historisch topaantal vacatures heeft, moet de groothandelaar verder ook veel aandacht besteden aan het vinden van geschikt personeel.

Bestellen

Het EIM-onderzoek schetst de structuur van de groothandel en bevat prognoses en trends voor de korte en middellange termijn. Er wordt afzonderlijk aandacht besteed aan de kosten en opbrengsten voor de jaren 1998-2000. Trends en ontwikkelingen zijn beschreven voor de subsectoren grondstoffen en halffabrikaten, kapitaalgoederen, bouwmaterialen, consumentenproducten food en consumentenproducten non-food.
De publicatie (prijs 75,-) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van het bestelnummer A9912. Vergelijkbare publicaties zijn voorhanden over de sectoren detailhandel, diensten, industrie en ambacht.