Zon-computer voor rijksdaalder per dag

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000

- PERSBERICHT -

Amsterdam, 8 februari 2000

ZON-COMPUTER VOOR f 2,50 PER DAG

Vanaf 21 februari ligt het bezit van een eigen privé-computer voor meer Nederlanders binnen bereik. Vanaf die dag start Zon de actie 'een Zon-computer voor f 2,50 per dag'. Voor een rijksdaalder per etmaal krijgt men een multimedia computer met kleurenprinter kostenloos thuis bezorgd en geïnstalleerd. Bovendien beschikt elke computer over een gratis Internetaansluiting via Zon.

Vanuit de gedachte 'Internet is van iedereen en voor iedereen' is het voor Zon - de eerste gratis Internetaanbieder van Nederland - een logische stap ook een Zon-computer aan te bieden tegen minimale financiële lasten. "Voor veel mensen is de aanschaf van een privé-computer nog een aanslag op het besteedbaar inkomen. Daarom bieden wij nu een complete multimedia computer aan tegen zo laag mogelijke kosten" aldus Gert Post, managing director van Zon Nederland.

Overheidsinitiatieven ICT
Het aanbod van de Zon-computer sluit aan op de overheidsinitiatieven op het gebied van ICT. Dit blijkt onder andere uit de visie van staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat, die in haar notitie 'Netwerken in de Delta' stelt: "Om iedereen volwaardig te laten deelnemen aan de informatiemaatschappij, is het belangrijk dat alle burgers in principe de mogelijkheid hebben om toegang tot informatie te krijgen."

"Bovendien is het belangrijk dat kennis en ervaring worden opgebouwd om met apparatuur om te gaan, om informatie te vinden en deze te gebruiken. Dit alles ook voor degenen die in hun werk of via het onderwijs daarmee niet bekend zijn of worden gemaakt", aldus de staatssecretaris.

De computer
De Pentium III 600mHz multimedia computer wordt geleverd door Laser en voorzien van een kleurenprinter en geluidsboxen. Iedere klant krijgt verder onbeperkt gratis toegang tot het Internet via Zon en een eigen Zon e-mail adres. De kosten voor het inbellen naar Internet zijn bij Zon tegen lokaal tarief.

Binnen 5 werkdagen
Wie zich aanmeldt voor een Zon-computer krijgt deze, nadat goedkeuring is gegeven door Bureau Kredietregistratie (BKR), binnen vijf werkdagen thuisbezorgd en wordt de computer direct gebruiksklaar gemaakt. Vanaf 21 februari wordt de Zon-computer gepresenteerd in de vestigingen van Megapool, Kijkshop, Kral Superphoto, Objektief, Superphoto, Van Leest en Free Record Shop. Bovendien kan men de Zon-computer aanvragen via de internetsite www.zonnet.nl en via het gratis Zon-informatienummer 0800-1229. In totaal kan men op ruim 600 verkooppunten een aanvraagformulier verkrijgen.

De procedure
De aanvragen voor de Zon-computer worden dagelijks verzameld. Elke aanvraag wordt vervolgens getoetst door het Bureau Kredietregistratie (BKR). Indien de aanvraag is goedgekeurd, wordt de klant gebeld voor het maken van afspraak voor thuisbezorging en gebruiksklaar maken van de computer. Indien de aanvrager niet bekend is bij het BKR volstaat de aanvrager met het insturen van een kopie van een regelmatig inkomen (studiefinanciering, salaris, uitkering etc.) alsmede een kopie van het bank/giro afschrift van een recente inkomensbijschrijving.

De aanvrager tekent vervolgens voor een doorlopend krediet dat op ieder moment boetevrij aflosbaar is. Het krediet heeft een looptijd van circa 36 maanden met een effectieve rente van 10,5% per jaar. De rente is variabel; de gebruiker kan het doorlopend krediet te allen tijde opzeggen zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. Indien de rente tussentijds verandert, zal de looptijd van de financiering hierop worden aangepast. Het dagtarief blijft op deze manier altijd f 2,50 per dag. Aan het einde van de looptijd is het mogelijk om voor f 75,- per maand de huidige computer in te ruilen voor een nieuwe computer volgens de specificaties die op dat moment gelden. Op deze wijze beschikt de klant altijd over een computer met de nieuwste specificaties.

Laser garandeert de gebruiker een inruilwaarde van f 500,-. Indien de gebruiker aan het einde van de looptijd geen prijs stelt op een nieuwe computer, dan lost de gebruiker het restbedrag in één tranche af of in de gebruikelijke termijnen van f 75,- per maand en wordt de computer eigendom van de klant. Garantie wordt gedurende de gehele looptijd van de financiering gegeven. Eventuele reparaties, vallende binnen de garantievoorschriften, worden bij de gebruiker kostenloos thuis uitgevoerd. Overigens kan de Zon-computer ook aangeschaft worden zonder dat er sprake is van een gespreide betaling. De aanschafprijs is dan f 2.750,- inclusief BTW.

Zon Netherlands B.V. is een zelfstandig opererende onderneming gevestigd te Amsterdam. VersaTel Telecom is grootaandeelhouder, Radio 538 en Free Record Shop hebben beide een klein belang in het bedrijf.

- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (