CMG introduceert nieuwe versie van de WAP Service Broker

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000

CMG introduceert nieuwe versie van de WAP Service Broker

Bijzondere functionaliteit verbetert WAP-service

Utrecht, 8 februari 2000 - CMG Telecommunications heeft op het GSM World Congress 2000 in Cannes een nieuwe versie van haar WAP Service Broker gedemonstreerd. De WAP Service Broker, een van de eerste commercieel verkrijgbare WAP-gateways, is uitgebreid met nieuwe mogelijkheden waarmee netwerkoperators hun draadloze informatieservices beter kunnen beheren en waarmee ook veilige financiële transacties 'door de lucht' kunnen worden verricht. Daarnaast kunnen abonnees de nieuwe diensten eenvoudig en snel benaderen.

De WAP-specificatie beschrijft de protocolconversie tussen IP- en mobiele omgevingen. Deze basisfunctie wordt verricht door een WAP-gateway. Operators van mobiele netwerken vormen echter niet het draadloze equivalent van een Internet Service Provider (ISP). Mobiele operators hebben behoefte aan meer functionaliteit om gedifferentieerde service te creëren. Alleen zo zijn zij in staat om aan specifieke gebruikersgroepen winstgevende, beheerde services te bieden. Dit is precies de functionaliteit van de WAP Service Broker van CMG.

Het woord 'broker' geeft al aan dat netwerkoperators WAP-informatie van een brede reeks nationale en internationale aanbieders kunnen verzamelen om zo een serviceaanbod te creëren dat in de behoeften van hun abonnees voorziet. Dit betekent dat operators hun serviceaanbod beter kunnen beheren en geld kunnen vragen voor de diensten.

De nieuwe versie beschikt ook over een nauwe maar flexibele integratie met betaalsystemen, over de mogelijkheid om nieuwe services 'door de lucht' aan te bieden (over-the-air provisioning), over door de operator te definiëren gebruikersprofielen, service directory's voor specifieke gebruikersgroepen en door de gebruiker te configureren 'homepages'. Alle mogelijkheden van de operator zijn via webbrowsers in te stellen, en abonnees kunnen de door hen gewenste informatie configureren door middel van elke browser, hetzij via een PC, hetzij via een intelligente telefoon.

CMG's unieke WAP-oplossing stelt ook winkelbedrijven in de gelegenheid services ter plekke aan te bieden. Zij ontvangen hiertoe een abonneenummer, dat als korte boodschap naar de abonnee wordt verstuurd. Hierdoor heeft de abonnee onmiddellijk toegang tot de informatieservice, waarna de individuele services via de telefoon of een PC zijn te selecteren. Vervolgens wordt automatisch een homepage gegenereerd, die op de telefoon wordt afgebeeld. Deze aanpak staat in schril contrast met de conventionele methode, die in het geheel niet gebruiksvriendelijk is.

Op de beurs in Cannes konden bezoekers op de stand van CMG hun draagbare telefoon laten configureren, om een demonstratie van de WAP-service te krijgen. De demonstratie maakte duidelijk hoe eenvoudig deze services zijn te leveren en illustreerde het feit dat CMG in staat is om WAP-informatie op een draagbare telefoon leesbaar te maken. Deze functie is niet gedefinieerd in versie 1.1 van de WAP-specificatie en wordt dientengevolge niet door alle fabrikanten van WAP-gateways ondersteund.

"Mobiele operators bevinden zich in de unieke positie om de rol van draadloze servicemakelaar te claimen, door eigenaar te worden van hun serviceaanbod," zegt Peter Maathuis, Vice President Global Sales & Marketing van CMG Telecommunications. "Gelet op hun know-how van de 'draadloze' markt, hun marketingkanalen en bestaande klantenrelaties, zijn draadloze aanbieders uitstekend gepositioneerd voor deze strategische rol. De WAP Service Broker biedt hun de noodzakelijke zakelijke gereedschappen om 'de slag om de draadloze gebruiker' te winnen en dus nieuwe en winstgevende omzetstromen te genereren en hun strategische marktpositie te vergroten."

Geert Kolthof, Vice President mobiele Internetproducten van CMG, voegt hieraan toe: "We hebben zeer veel aandacht besteed aan het integreren van de nieuwe mogelijkheden van onze service-broker met bestaande faciliteiten voor directory's, facturering, authenticatie en autorisatie. De grote prestaties, throughput, schaalbaarheid en up-time karakteristieken van de WAP Service Broker hebben we echter weten te behouden."

CMG Telecommunications
CMG Telecommunications met hoofdzetel in Utrecht maakt deel uit van CMG plc en is een wereldwijd actieve ontwikkelaar van diensten op het gebied van tekst- en databerichten in netwerken voor mobiele telecommunicatie.

CMG is een toonaangevende Europese ICT-Services Groep, die zakelijke diensten levert in de vorm van consultancy, systeemontwikkeling, software-applicaties en informatieverwerking. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit haar bases in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Singapore, China, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld en is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.

CMG levert kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media- en nutsbedrijven en overheidsinstellingen. Een groeiend aantal diensten op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten wordt geleverd waaronder salarisverwerking, personeelsinformatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op www.cmg.com

Voor meer informatie:
CMG Nederland B.V., Contactpersoon: Helen Hosman, Corporate Communicatie manager, Tel: 020 - 503 30 00,
E-mail: (helen.hosman@cmg.nl), Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Contactpersoon: Robert de Moll,
Tel : 023 - 562 82 08, E-mail: (robertdm@monogram.nl)