Science Systems neemt CODA van Baan Company over

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000

SCIENCE SYSTEMS NEEMT CODA VAN BAAN COMPANY OVER

Barneveld (Nederland), Herndon (Virginia) en Londen (GB) - 8 februari 2000 -Science Systems en Baan Company maken bekend dat Science Systems CODA, onderdeel van Baan Company, wil overnemen. CODA is eigenaar van de rechten van CODA-Financials, het geavanceerde 'financieel management'-systeem waar meer dan 2000 middelgrote en grote bedrijven over de hele wereld mee werken. Het CODA-productaanbod is onlangs uitgebreid met het nieuwe webproduct CODA E-Finance.

Science Systems is bereid ongeveer $50 miljoen in contanten te betalen voor de producten en diensten van CODA. Baan verwacht aan deze transactie ongeveer $30 miljoen over te houden. Bij de afronding van de overname zullen de definitieve aankoopprijs en winst bekend worden gemaakt. De afronding van de overname is onderhevig aan de gebruikelijke voorwaarden en zal naar verwachting voor eind maart 2000 een feit zijn. Verdere voorwaarden van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

De samenwerking tussen Science Systems en CODA bestaat al sinds 1989. Science Systems is tegenwoordig de belangrijkste business partner van CODA en is betrokken bij meer dan 200 CODA-implementaties over de hele wereld. Graham Steinsberg, Hoofd van de Science Systems-divisie die verantwoordelijk is voor de relatie met CODA, gaat leiding geven aan de nieuwe organisatie. De bestaande CODA-divisie binnen Science Systems zal samengaan met de CODA-business van Baan Company.

Graham Steinsberg is zeer ingenomen met de overname: "De synergie tussen Science Systems en CODA is groot. Daar wil ik gebruik van maken om onze klanten een allesomvattende oplossing te kunnen bieden voor al hun accounting-behoeften. Deze overname voegt een van de allerbeste financiële oplossingen samen met de hoogwaardige expertise en ervaring van Science Systems op het gebied van financieel management, consultancy en implementatie."

De onlangs geïntroduceerde, financiële internetoplossing CODA E-Finance is een belangrijk onderdeel van de productontwikkelingsstrategie van CODA. Met CODA E-Finance kunnen klanten financiële informatie vertalen in strategisch voordeel, door de krachtige functionaliteit van CODA-Financials te combineren met uiterst geavanceerde internettechnologieën.

"Veilige toegang, via het Web, tot deze toonaangevende financiële oplossing, ongeacht de locatie van de werkplek, is iets waar onze klanten zonder meer voordeel mee kunnen behalen", aldus Graham Steinsberg. "Hierdoor hebben wij zowel in Europa als in de VS al de snelgroeiende ASP-markt (Application Service Providers) kunnen betreden. Wij hebben hiermee aangetoond dat het product zeer waardevol is voor bedrijven die applicaties met meerwaarde willen aanbieden via het Internet. Ons doel, en daar is ook onze investeringsstrategie op gericht, is om binnen drie jaar de belangrijkste leverancier te worden van hoogwaardige E-Financials."

Klaas Wagenaar, lid van de Raad van Bestuur van Baan Company en eerstverantwoordelijke voor de CODA-onderhandelingen, voegt daaraan toe dat Baan in 1999 een begin had gemaakt met een investeringsprogramma ten behoeve van CODA. Baan heeft echter onlangs besloten dat de aandeelhouders meer baat zouden hebben bij een strategie van rationalisatie. De verkoop van CODA stelt Baan in staat zich te concentreren op haar kerndisciplines: de integratie van ERP-, Supply Chain- en Customer Relationship Management-oplossingen en de verdere ontwikkeling van deze producten met het oog op business-to-business e-Commerce (vooral in complexe productie-omgevingen). Baan Company heeft daarom besloten een koper te zoeken voor de CODA-business die het werk van Baan Company zou voortzetten en de kwaliteit van de oplossing en de service aan CODA-klanten verder zou kunnen verbeteren.

"Wij denken dat de belangen van aandeelhouders, klanten en werknemers het beste zijn gediend met de synergetische voordelen van Science Systems en CODA en de duidelijke productvisie en strategie van Science Systems", aldus Klaas Wagenaar. "Baan Company heeft altijd uitstekend samengewerkt met Science Systems, en wij verwachten dat ook na de overname te blijven doen." Science Systems
Science Systems (Commercial), opgericht in 1980, is leverancier van software en business consultancy met expertise op het gebied van procurement en financiële systemen. Het bedrijf levert een scala van softwarepakketten, maatwerkoplossingen en professionele services. Science Systems is bovendien de belangrijkste business partner in Groot Brittanië voor CODA-Financials, met klanten als Virgin, HMV Group, Selfridges, Great Mills, Harrods, Dillons, Waterstones, Aspreys, City Stormarknad en Mexx Group BV in de retail-sector; Hays, The Chartered Insurance Institute en Lionbridge in de sector zakelijke dienstverlening; en verder de John Moores Universities in Birmingham en Liverpool. Meer informatie over Science Systems is te vinden op de website www.scisys.co.uk

Baan Company

Baan Company heeft een hoofdkantoor in zowel Nederland (Barneveld) als de VS (Herndon, Virginia). Voor meer informatie kunt u terecht op de volgende website: www.baan.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Science Systems
Ken Rees