Betuweroute: Aanleiding tot ontruiming kraakpanden

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000

Aanleiding tot ontruiming kraakpanden

8 februari 2000

Ruim een jaar geleden hebben actievoerders van GroenFront! acht, door NS Railinfrabeheer aangekochte, panden in de Gelderse gemeenten Geldermalsen, Valburg Elst en Bemmel gekraakt als protest tegen de aanleg van de Betuweroute. De Projectorganisatie Betuweroute (waarin het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS Railinfrabeheer samenwerken) heeft destijds besloten om de krakers zo lang als mogelijk te laten zitten in de gekraakte panden.

Inmiddels is de grond waarop de panden staan nodig voor de bouwwerkzaamheden van de spoorlijn. Daarom is de krakers in november en december 1999 herhaaldelijk verzocht om de panden vrijwillig te verlaten. De krakers hebben geen gehoor gegeven aan de herhaalde verzoeken. Hierop is door de projectorganisatie besloten een kort geding te starten. Dit heeft plaatsgevonden op 10 januari 2000.

Op 17 januari jl. is door de rechter uitspraak gedaan waarin de Projectorganisatie Betuweroute in het gelijk is gesteld en waarin is bepaald dat GroenFront! de panden moet verlaten. De actiegroep kreeg hiervoor acht dagen de tijd. Deze termijn is donderdagnacht 27 januari om 00.00 uur verlopen. GroenFront! heeft de panden niet vrijwillig verlaten. De rechter heeft bepaald dat in dat geval de politie mag ingrijpen door middel van ontruiming.

Deze ontruiming valt onder de verantwoordelijkheid van het plaatselijk bevoegd gezag (de burgemeesters van Geldermalsen, Valburg, Elst en Bemmel) die hiervoor de politie inschakelt. De politie is nu verantwoordelijk voor de gang van zaken rond de ontruiming. (Pers) Woordvoering hierover verloopt uitsluitend via de Politie Gelderland-Midden.Na de ontruiming wordt gestart met de bouwwerkzaamheden van de Betuweroute in dit gebied.

Voor meer informatie over de ontruiming kunt u contact opnemen met Marcel Lieskamp, Politie Gelderland-Midden, tel. 026- 352 47 84. Voor meer informatie over de bouw van de Betuweroute kunt u contact opnemen met Marina Hart Nibbrig, Projectorganisatie Betuweroute, tel. 030- 239 84 99.