WNF: Ruim 40.000 huishoudens kiezen voor Groene Energie

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000
Wereld Natuur Fonds Nederland

Ruim 40.000 huishoudens kiezen voor Groene Energie!

Zeist, 8 februari 2000 - Het Nederlandse publiek 'laat de Noordpool niet smelten' en gaat voor groene energie. Inmiddels is het aantal groene energie-klanten de 140.000 gepasseerd. Een toename met ruim 40% sinds de start van de landelijke campagne voor groene energie, gevoerd door het Wereld Natuur Fonds in samenwerking met de gezamenlijke energiebedrijven. Dit betekent een vermindering van de CO-2 uitstoot met ruim 70.000 ton. Een vermindering die bijdraagt aan het terugdringen van het klimaatprobleem en dus in het belang van behoud en bescherming van de natuur.

In september ging de landelijke campagne met het motto "Laat de Noordpool niet smelten, ga voor groene energie!" van start met het leggen van een 270 km lang groen lint langs de Nederlandse kust van Vlissingen tot Harlingen. Met dit groene lint maakten de campagnevoerders duidelijk dat de zeespiegel niet verder mag stijgen als gevolg van onverantwoord energiegebruik. Meer dan 3.000 mensen hielpen het lint leggen en uiteindelijk ook weer oprollen. Onlangs heeft de organisatie van het Guiness Book of Records bekend gemaakt dat met deze actie een nieuw record is gevestigd. In de editie van 2001 zal de groene lint-actie van het Wereld Natuur Fonds dan ook worden opgenomen in de nieuwe categorie Het langst gelegde lint.

In de eerste vier dagen na de start vroegen al ruim 3.000 mensen het actiepakket aan. Nu, ruim vijf maanden later, is het succesvolle resultaat dat meer dan 40.000 klanten ook daadwerkelijk hebben gekozen voor groene energie. Het totaal aantal groene energie-klanten groeide van 99.000 (1 september 1999) tot ruim 140.000 (medio januari 2000). Dit is ruim 2% van de in totaal 6,5 miljoen aansluitingen in Nederland. De snelle groei van groene energieklanten is mede te danken aan de aandacht voor deze campagne in tal van media, in PANDA (donateursblad Wereld Natuur Fonds), bij de TROS op t.v., via de ijsberen-actiesite van het Wereld Natuur Fonds en in de klanten-magazines van de energiebedrijven. In totaal is de energiebehoefte van de 40.000 nieuwe groene energie-klanten goed voor een investering in 60 nieuwe windmolens van 1 MegaWatt per stuk. Dit ten gunste van een vermindering van de CO-2 uitstoot met in totaal 70.000 ton.

Ook nu nog kunnen mensen op simpele wijze meehelpen de natuur voor de toekomst te behouden en helpen klimaatverandering tegen te gaan. Namelijk: kiezen voor groene energie. Groene energie is afhankelijk van uw energiebedrijf soms goedkoper, soms wat duurder. Voor een gezin met twee kinderen met een gemiddeld energiegebruik kost het bij de meeste energiebedrijven enkele guldens per maand meer. Een telefoontje naar uw energiebedrijf is voldoende om een aanmeldingsformulier aan te vragen. Voor informatie kunt u ook terecht op de website van het Wereld Natuur Fonds, www.wnf.nl/ijsbeer.

Groene energie is sinds 1995 in Nederland verkrijgbaar onder de namen Natuurstroom, Ecostroom en Groene stroom. Al die tijd heeft het Wereld Natuur Fonds dit product ondersteund, omdat het gebruik van groene energie in plaats van energie opgewekt met fossiele brandstoffen helpt klimaatverandering tegen te gaan en dus bijdraagt aan het behoud van de natuur.