Overleg Faber met Tweede Kamer over aanwijzing vogelgebieden

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000
Stichting Natuur en Milieu

Keywords: infrastructuur,luchtvaart,natuur, milieu, verkiezingen, tweede kamer, landschap, maatschappelijk, duurzaamheid, eco, milieufederaties, overheid, lucht, water, verontreiniging, lozing, natuurlijk, omgeving, nature, ecologisch, Nederland, OrigiCom

groene ruimte
product en bedrijf
schone stad
verkeer en vervoer
milieu en economie
ruimtelijke inrichting
internationaal programma

8 februari 2000

Natuurbescherming: Vogelrichtlijn prima zaak!

Recreanten hebben ook profijt van de aanwijzing van gebieden

Gezamelijk persbericht van Stichting Natuur en Milieu, Vogelbescherming Nederland, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten

Volgende week overlegt staatssecretaris Faber met de Tweede Kamer over de aanwijzing van 49 belangrijke vogelgebieden onder de Europese Vogelrichtlijn. Het voorstel krijgt de volledige steun van Vogelbescherming Nederland, Staatsbosbeheer, Stichting Natuur en Milieu en de Vereniging Natuurmonumenten. Blijkens de vele reacties op de voorgenomen aanwijzingen voelen veel gebruikersgroepen, zoals boeren en recreatie-ondernemers, zich bedreigd. Ten onrechte, volgens de natuur- en milieuorganisaties. Vrijwel alle Vogelrichtlijngebieden maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur. De Vogelrichtlijn past volledig binnen het bestaande Nederlandse natuurbeleid.

Het is niet zo dat in de onder Vogelrichtlijn aangewezen gebieden niets meer zou mogen. Bestaand gebruik blijft: in de regel kunnen watersporters blijven varen en boeren blijven boeren. Nieuwe plannen en projecten zijn niet uitgesloten, maar het vogelbelang van het gebied gaat wel zwaarder meetellen in de uiteindelijke beslissing. De gebiedsaanwijzingen komen niet alleen de vogels ten goede maar ook de leefbaarheid van Nederland. Immers: door het behoud van mooie vogelgebieden kunnen ook recreanten blijven genieten van de natuur, rust en ruimte, evenals generaties die na ons komen.

Veel bedreigde vogelsoorten zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van een beperkt aantal gebieden verspreid over de Europese Unie. Dat geldt ook voor veel trekkende watervogels die geen landsgrenzen kennen. Al in 1979 werd binnen de EU overeengekomen dat dergelijke gebieden als speciale beschermingszone dienen te worden aangewezen. In mei 1998 heeft het Europese Hof van Justitie vastgesteld dat Nederland daarin schromelijk is tekortgeschoten. Sindsdien heeft de Europese Commissie ons land tweemaal gemaand de daarvoor in aanmerking komende gebieden aan te wijzen. Ook de Tweede Kamer heeft daar meerdere malen bij de regering op aangedrongen. De natuur- en milieuorganisaties zijn verheugd dat Nederland nu eindelijk aan zijn verplichtingen gaat voldoen.