Geen nadeel magneetzweeftrein na niet doorgaan Duits traject

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000
Siemens Nederland N.V.

VT 0200.059 nl

Den Haag, dinsdag 8 februari 2000

Geen nadelige gevolgen Nederlandse magneetzweeftrein-trajecten door niet aanleggen traject Hamburg-Berlijn

"Het vooralsnog niet aanleggen van het traject Hamburg-Berlijn voor de magneetzweeftrein Transrapid heeft geen negatieve gevolgen voor de voorgestelde projecten in Nederland". Dat stelt het Consortium Transrapid Nederland naar aanleiding van de Duitse beslissing een ander pilot-traject te zoeken voor de magneetzweeftrein dan het traject Hamburg-Berlijn.

Het Nederlandse consortium continueert zijn activiteiten voor de twee Nederlandse trajecten, te weten het Rondje Randstad en de Zuiderzeelijn (verbinding tussen Randstad en Noordelijke provincies). Daarover wordt intensief overleg gevoerd met de betrokken instanties. De techniek van de magneetzweeftrein Transrapid staat niet ter discussie; immers de Duitse overheid zoekt nu naarstig naar een alternatief traject om deze techniek in te zetten.

Behalve in Nederland zijn er ook in de Verenigde Staten vergevorderde plannen om de Transrapidtechnologie in te zetten.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Dick Kors
tel. (070) 333 1606