Amendement Halsema afbakening gronden bestuurlijke ophouding

Datum nieuwsfeit: 08-02-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

26735000.007 amendement halsema afbakening gronden voor toepassing van de maatregel van bestuurlijke ophouding
Gemaakt: 1-3-2000 tijd: 13:33

TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Vergaderjaar 1999-2000

Wijziging van de Gemeentewet ter verbetering van de mogelijkheden tot bestrijding van grootschalige verstoringen van de openbare orde

Nr. 7

AMENDEMENT VAN HET LID HALSEMA

Ontvangen 8 februari 2000

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel I, onderdeel A, wordt in artikel 154a, tweede lid, onderdeel a, de zinsnede «omstandigheden als bedoeld in artikel 175» vervangen door: «geval van oproerige beweging en van andere ernstige wanordelijkheden».

Toelichting

De gronden voor toepassing van de maatregel van bestuurlijke ophouding dienen in het kader van de rechtszekerheid en rechtsbescherming afgebakend te zijn. De ernstige vrees voor het ontstaan van wanordelijkheden is subjectief en laat te veel ruimte voor interpretatie van de burgemeester. Een beperking tot situaties die objectief vast te stellen zijn, zou meer waarborgen bieden voor een zorgvuldige toepassing.

Halsema