Diabetesvereniging Nederland lanceert Sugar.nl

Ref: 200000420/SJ/HVW
Datum: 1 februari 2000

Persbericht

De Diabetesvereniging Nederland lanceert Sugar.nl: Het alles behalve zoete kwartaalblad en website voor jongeren met diabetes

Op 1 februari jl. verscheen Nederlands' enige tijdschrift en website voor jongeren met diabetes: de Sugar.nl. Het blad Sugar.nl is bedoeld voor jongeren met diabetes van 12 tot 22 jaar en verschijnt vier keer per jaar. De circa 2.500 leden van de DVN in die leeftijd ontvangen het blad gratis thuis. Niet leden -naar schatting nog zo'n 2.500 jongeren- kunnen het blad bij hun diabetesverpleegkundige krijgen.

Herkenbare onderwerpen
"Dat er behoefte was aan een eigen blad was al enige tijd duidelijk", zegt hoofdredacteur Saskia Jaquet. Niet zozeer om jongeren beter te informeren over diabetes, want jongeren met diabetes worden al vrij intensief begeleid, maar een blad waarin jongeren met diabetes vooral veel van zichzelf tegenkomen. Sugar.nl wil een blad zijn voor alle jongeren, die toevallig ook diabetes hebben. Zij komen aan het woord over hun relaties, hobby's, sport en werk. Het blad geeft aandacht aan specifieke vragen die veel jongeren met diabetes hebben over bijvoorbeeld uitgaan, seks, alcohol en blowen. Diabetes is slechts een stukje van het bestaan van jongeren met 'suikerziekte'. "Je kunt er moeilijk over doen, maar dat wilden we beslist niet", zegt Jaquet. Dus niet: 'problemen en géén oplossingen'. "We wilden gewoon een positief blad maken. Luchtig en niet saai, met aansprekende en herkenbare onderwerpen."

Ook op Internet
De naam Sugar.nl suggereert dat er ook een website is. Die is er inderdaad. De site is onderdeel van de homepage van de Diabetesvereniging Nederland en direct te bereiken via www.sugar.nl. Op de site staan artikelen uit Sugar.nl en een activiteitenagenda. In Hot Shots wordt een jongere met diabetes belicht die ergens in uitblinkt en Dr. Roman geeft antwoord op veel gestelde vragen. Vanaf de site kunnen jongeren per e-mail vragen stellen aan Dr. Roman. De site bevat bovendien een bulletinboard en allerlei links naar websites, waar informatie en nieuwtjes over diabetes te vinden zijn. En in de 'Sugar Cube Game' kan de bezoeker met de hoogste score maandelijks een prijs winnen (deze maand: een abonnement op een jongerenblad naar keuze).

Promotie
Onder het motto 'Ben jij die zouteloze bladen over suikerziekte ook zo zat?' wordt het blad gepromoot. Via diabetesverpleegkundigen zijn flyers en poster verspreid, waarin de verschijning van het blad aangekondigd wordt.

Noot voor redacties