Rabobank in e-commerce voor food & agribusiness

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000
Rabobank Nederland

RABOBANK IN E-COMMERCE VOOR FOOD & AGRIBUSINESS
9 februari 2000

Als wereldwijd leidende food & agribank heeft de Rabobank Groep in Amerika een belangrijk initiatief genomen ter bevordering van e-commerce tussen bedrijven in de food & agribusiness. Rabobank International New York Branch heeft daartoe vTraction.com gelanceerd, s werelds eerste coöperatieve netwerkorganisatie gericht op de ontwikkeling van virtuele marktplaatsen op Internet waar vraag en aanbod op het gebied van food & agribusiness bij elkaar worden gebracht. vTraction.com zal als zelfstandige onderneming opereren en heeft haar hoofdkwartier in New York.

vTraction.com faciliteert de ontwikkeling van virtuele business-to-business (b2b) beurzen/market makers, die de potentie hebben zich te ontwikkelen tot de dominante marktplaatsen in de verschillende F&A-sectoren. Met dit initiatief speelt de Rabobank in op de toenemende vraag van food & agriklanten om ondersteuning bij de ontwikkeling van e-commerce-strategieën. Deze behoefte vloeit voort uit de snelle, vooral vanuit de VS geïnitieerde groei van b2b e-commerce op food & agrigebied.

De Rabobank verwacht dat binnen enkele jaren meer dan 10% van de wereldmarkt in food & agriproducten, die een omvang heeft van 4.000 miljard dollar, via online-markten op Internet zal worden verhandeld. Door nu het pad voor food & agri e-commerce te bewerken verwacht vTraction.com een significant deel van deze markt te kunnen veroveren en de toonaangevende spelers daarin aan te kunnen trekken.

vTraction.com verschaft niet alleen kapitaal. Het nodigt Rabobankklanten uit om direct deel te nemen in het initiatief, of om mee te investeren in specifieke food & agri e-commerce-ondernemingen. Ook zal worden samengewerkt met onderdelen van de Rabobank Groep, zoals de Amerikaanse dochters van Gilde (Bay City Capital) en de Robeco Groep (Weiss Peck and Greer) die venture capital verschaffen.

"vTraction.com zal een e-business-omgeving ontwikkelen, waarin de deelnemende bedrijven kennis en middelen kunnen delen, ondersteund door de groeigerichte know-how van de Rabobank", aldus Jan Groninger, lid van de Hoofddirectie van de Rabobank Groep. "Opereren in deze coöperatieve geest zal er toe leiden dat vTraction.coms partners als leiders in hun respectieve markten naar voren zullen komen".

Ton Toebosch, voorzitter van de Directie van Rabobank International: "Samenwerking is de kritische factor voor succes in de nieuwe wereldeconomie. vTraction.com zal toegevoegde waarde creëren voor Rabobankklanten door het aangaan van strategische allianties met toonaangevende aanbieders van internetoplossingen voor de food & agri-industrie."

vTraction.com heeft in de afgelopen maanden al diverse allianties gesloten met vooraanstaande e-commerce bedrijven op het gebied van food & agribusiness, zoals:

- AgriBiz.net (ontwerper van e-commerce oplossingen)

- Foodtrader.com (internationale handel in containers met voedselproducten)

- TradingProduce.com (virtuele marktplaats voor groente- en fruitproducten)

- FBIX.com (electronische besteldienst voor F&A groothandels en grootverbruikers)

- Farms.com (virtuele veiling, annex agrarische aan- en verkooporganisatie )

- e-Harvest.com (virtuele marktplaats voor varkenssector)

Deze bedrijven zullen behalve via financiële deelnames ook actief worden ondersteund met de wereldwijde know-how van Rabobank International op het gebied van food & agribusiness en de specifiek op deze sector toegesneden financiële dienstverlening.

Rabobankorganisatie Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216
1916