Waarnemer naar processen tegen artsen in Turkije

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000
Johannes Wier Stichting

9 februari 2000

De International Federation of Health and Human Rights Organisations (IFHHRO), waarvan de Nederlandse organisatie JOHANNES WIER STICHTING deel uitmaakt, stuurt een waarnemer naar enkele politiek gemotiveerde processen tegen artsen in Turkije.

De Nederlandse emeritus hoogleraar nierziekten Prof. dr. E.J. Dorhout Mees, die na zijn emeritaat van 1990-1998 ook hoogleraar nierziekten in Izmir (Turkije) was, zal voor de organisaties die aangesloten zijn bij de IFHHRO, aanwezig zijn bij de volgende processen:

Op 17 februari vindt in Aliaga het proces plaats tegen Dr. Alp Ayan, die als psychiater verbonden is aan het Rehabilitatie Centrum voor de Behandeling van Slachtoffers van Foltering (van de Turkse Mensenrechtenorganisatie TIHV) in Izmir. Hij had deelgenomen aan een begrafenisprocessie van een slachtoffer van een gevangenisopstand in 1999.

Op 24 februari vindt in Izmir het proces plaats tegen Dr. Zeki Uzun, die als gynaecoloog is verbonden aan hetzelfde
rehabilitatiecentrum.Hij wordt ervan beschuldigd patiënten te hebben behandeld die "lid waren van een terroristische organisatie".

De IFHHRO maakt zich ernstig zorgen over deze processen die een inbreuk zijn op de medische neutraliteit en die de positie van artsen in gevaar brengen, omdat zij volgens de artsen-eed, volgens de Turkse grondwet en volgens tal van internationale bepalingen geacht worden om patienten te behandelen ongeacht ras, geslacht of politieke achtergrond.

De IFHHRO heeft reeds ernstig bezwaar gemaakt tegen een derde proces (op 11 februari), namelijk dat tegen Dr. Veli Lök, orthopedisch chirurg en ook verbonden aan hetzelfde rehabilitatiecentrum. Dr. Lök had in de pers bezwaar gemaakt tegen de aanklachten tegen Dr. Ayan en Dr. Uzun.

Prof Dorhout Mees zal van 13 tot 26 februari in Turkije zijn, de processen bijwonen, en contacten hebben met de Turkse artsenorganisatie, mensenrechtenorganisaties en Turkse en buitenlandse organisaties en ambassades om uiting te geven aan onze ernstige bezorgdheid en solidariteit met de aangeklaagde collega's.

Adriaan van Es, secretaris IFHHRO

Voor nadere informatie: Prof. dr. Dorhout Mees tel: 0575-554258

Johannes Wier Stichting, Postbus 1551, 3800 BN Amersfoort, Nederland Bureau: Julianaplein 16b, Amersfoort
Tel: 033-4614812/4614899 Fax: 033-4615048