Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Antwoord Kamervragen gehandicaptenvervoer door connexxion

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over9900.583 gehandicaptenvervoer door connexxion
Gemaakt: 10-2-2000 tijd: 14:38


1

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal


9 februari 2000

Hierbij zend ik u, mede namens de Minister van Verkeer en Waterstaat, de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door de leden Eisses-Timmerman en Leers. De vragen zijn mij toegestuurd per brief van 24 december 1999, onder nummer 2990004600.


1 Ja.


2 Openbaar vervoerbedrijven zouden bij het ontplooien van nevenactiviteiten geen oneerlijke concurrentievoordelen mogen kunnen ontlenen aan het feit dat zij een rijksbijdrage ontvangen voor de exploitatie van het openbaar vervoer. Hiervoor zijn in de huidige regelgeving diverse waarborgen neergelegd. In het Uniforme Rekenschema leggen de vervoerbedrijven verantwoordelijkheid af over de besteding van de overheidsmiddelen. Daarnaast dienen de decentrale overheden door middel van een accountantsverklaring aan te tonen dat de rijksbijdrage, die aan hen wordt verstrekt, daadwerkelijk aan openbaar vervoer wordt besteed.


3 Als de hoofdtaak van een onderneming met een exclusief recht in concurrentie wordt verricht, gaat «Markt en overheid» ervan uit dat er geen reden is nevenactiviteiten te belemmeren door daar bijzondere regels voor te stellen.

De OV-activiteiten van Connexxion worden in de toekomst verricht in het kader van concessies die periodiek worden aanbesteed. Daarmee worden dus deze OV-activiteiten in concurrentie met andere vervoerders verricht.

Omdat ook andere vervoerders die voor een OV-concessie opteren de mogelijkheid hebben deze nevenactiviteiten te verrichten, is er sprake van een level playing field tussen OV-vervoersondernemingen onderling. De eventuele voordelen van nevenactiviteiten zullen door de vervoerder zijn verdisconteerd in het bod dat hij voor de OV-concessie uitbrengt.

Voor de Gemeentelijke Vervoersbedrijven (GVB's) ligt dit anders. Deze zullen nog vrij langdurig een beschermde marktpositie houden omdat het gemeentelijke OV pas in een veel later stadium zal worden aanbesteed. Daarom zijn voor deze bedrijven wél gedragregels opgenomen in de nieuwe wet Personenvervoer 2000.


4 Dit is afhankelijk van de hoogte van de bedragen die ermee gemoeid zijn. Indien de bedragen de Europese norm voor aanbesteding overschrijden, is aanbesteding verplicht.

A. Jorritsma-Lebbink

Minister van Economische Zaken

Copyright Tweede Kamer der Staten Generaal

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie