BLG Hypotheken wordt hoofdsponsor van VVV Zuid-Limburg

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000

BLG Hypotheken wordt hoofdsponsor van VVV Zuid-Limburg

2 februari 2000

Op woensdag 9 februari jongstleden hebben directievoorzitter de heer mr. M.G.P.J. Lemmens van BLG Hypotheken te Geleen en directeur mevrouw A.A.J. Niewierra van Stichting VVV Zuid-Limburg te Valkenburg in aanwezigheid van de heren P.A. Hofman (directeur BLG Hypotheken) en P.J.M. Michalides (voorzitter van het bestuur van Stichting VVV Zuid-Limburg) de handtekening gezet onder een contract waarmee BLG Hypotheken hoofdsponsor wordt van Stichting VVV Zuid-Limburg.

VVV Zuid-Limburg is daarmee de eerste VVV in Nederland die een branchevreemd bedrijf als hoofdsponsor heeft gecontracteerd.

Ontstaan samenwerking

Het eerste contact tussen beide bedrijven kwam van de zijde van BLG Hypotheken welke VVV Zuid-Limburg benaderde met de vraag of de VVV activiteiten kon ontplooien voor de relatiegroep 'intermediairs' van BLG Hypotheken. BLG Hypotheken dacht daarbij aan arrangementen en het opzetten van relatiedagen. Het toeval wilde dat VVV Zuid-Limburg juist op dat moment zelf op zoek was naar een hoofdsponsor voor tal van activiteiten, maar die sponsor toen nog zocht binnen de eigen branche. Al tijdens de eerste contacten bleken beide bedrijven veel gemeenschappelijk te hebben, zowel organisatorisch als qua bedrijfsfilosofie: professionaliteit, een positief imago en 'de mens centraal'. In relatief korte tijd kreeg de samenwerking vervolgens gestalte.

Wat willen beide bedrijven met de samenwerking bereiken?

BLG Hypotheken zoekt met name naar het vergroten van de naamsbekendheid en versterking van het imago van de organisatie. De 'zuidelijke' oorsprong van het bedrijf geeft de zakelijkheid van de financiele dienstverlening een persoonlijke uitstraling. In de huisstijl en het logo van BLG Hypotheken wordt dat ook uitgedragen. Er is, binnen de bedrijfsfilosofie van BLG Hypotheken, daarbij vooral aandacht voor de mens achter het contract. Voor BLG Hypotheken sluit deze filosofie aan bij de doelstelling en uitstraling van VVV Zuid-Limburg. Een centrale plaats tussen de mensen met aandacht voor de leuke dingen in het leven. Met de samenwerking tussen VVV Zuid-Limburg en BLG Hypotheken, twee Zuid-Limburgse bedrijven die landelijk aan de weg timmeren, onderstreept BLG Hypotheken het belang van het samenspel tussen zakelijke en persoonlijke aspecten in de financiele dienstverlening. Naast het vergroten van haar naamsbekendheid en de versterking van haar imago wil BLG Hypotheken de bestaande klanten en het met BLG Hypotheken samenwerkende onafhankelijke intermediair onder 'BLG-vlag' nader of opnieuw kennis laten maken met die andere zaken die Zuid-Limburg te bieden heeft.

Stichting VVV Zuid-Limburg is een jong bedrijf dat in 1999 is ontstaan na een serie van fusies tussen alle VVV's in Zuid-Limburg (met uitzondering van VVV Maastricht). VVV Zuid-Limburg heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een professionele, zakelijke dienstverlener met als kerntaken informatieverstrekking, promotie, evenementenorganisatie en boekingsservice, die nu op het commerci%le vlak bezig is met een inhaalslag. Aan de ene kant biedt de sponsoring door BLG Hypotheken VVV Zuid-Limburg financi%le dekking van tal van promotionele activiteiten, aan de ander kant zorgt de samenwerking voor 'loop' in de VVV-winkels en meer omzet bij de aangesloten ondernemers. Immers, de relaties van BLG Hypotheken komen via de arrangementen en aanbiedingen uiteindelijk terecht bij de toeristisch/recreatieve bedrijfstak in Zuid-Limburg.

De inhoud van het hoofdsponsorschap

De VVV Zuid-Limburg zal BLG Hypotheken ondersteunen bij het cre%ren van naamsbekendheid binnen en buiten Limburg, door middel van vermelding van BLG Hypotheken op drukwerk en uitingen van VVV Zuid-Limburg. Op al het drukwerk van de VVV Zuid-Limburg zal het komende jaar een advertentie van BLG Hypotheken geplaatst worden. Daarnaast zal VVV Zuid-Limburg in al haar grotere reclamecampagnes melding maken van het feit dat BLG Hypotheken hoofdsponsor is. Naast advertenties zal ook d.m.v. advertorials aandacht worden geschonken aan BLG Hypotheken en haar producten. Daarnaast zal in alle kantoren van VVV Zuid-Limburg een display en een lichtbak van BLG Hypotheken te zien zijn. Naast het vergroten van onze naambekendheid en versterking van het imago wil BLG Hypotheken de bestaande klanten en het, met haar samenwerkende, onafhankelijk intermediair laten kennismaken met de andere zaken die Zuid Limburg te bieden heeft. Samen met de VVV Zuid-Limburg zal men - in de vorm van informatievoorziening, speciale arrangementen, de gastenpas, streekproducten etc. - trachten de samenwerking met de relaties te verstevigen, inhoud te geven en verder uit te bouwen.

Duur van de samenwerking en de financi%le paragraaf

Het contract dat BLG Hypotheken en Stichting VVV Zuid-Limburg hebben afgesloten loopt ''n jaar met een optie voor verlenging door BLG Hypotheken voor de komende jaren.
Over de financi%le aspecten van de samenwerking doen beide bedrijven geen uitspraken.

Wilt u meer informatie?

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
BLG Hypotheken: Paul Staps (hoofd marketing), telefoon: 046-4788576, fax: 046-4788188, postbus 44, 6160 AA Geleen. Bezoekadres: Jos Klijnenlaan 288 te Geleen.
VVV Zuid-Limburg: Anya Niewierra (directeur), telefoon: 043-6098518, fax: 043-6098524, postbus 820, 6300 AV, Valkenburg aan de Geul. Bezoekadres: Walramplein 6 te Valkenburg.

Informatie over VVV Zuid-Limburg

VVV Zuid-Limburg is zowel de oudste als de jongste VVV van Nederland. Het bedrijf is juridisch ontstaan uit de in 1885 opgerichte Valkenburgse 'VVV Het Geuldal'. Deze VVV heeft in 1998 en 1999 een fusie doorlopen met alle VVV's in Zuid-Limburg exclusief VVV Maastricht. Eind 1999 is VVV Zuid-Limburg formeel van start gegaan.

VVV Zuid-Limburg is onderdeel van het landelijk VVV-netwerk. De samenwerking tussen de ruim 200 VVV's in Nederland is uitstekend. Zo wordt het Zuid-Limburgse informatiemateriaal landelijk gedistribueerd. Een consument uit Hoofddorp bijvoorbeeld, kan bij zijn VVV informatie krijgen over de mogelijkheden in Zuid-Limburg. VVV's kan men daarmee zien als een soort 'reisbureau Binnenland'.

VVV Zuid-Limburg heeft als ondernemingsmissie 'het bevorderen van het toerisme in en naar Zuid-Limburg'. Onze primaire doelgroepen, spreek belangrijkste klanten, zijn daarbij de ruim 2200 voornamelijk toeristisch-recreatieve ondernemers die bij ons als contribuant zijn aangesloten en de 21 gemeenten in Zuid-Limburg waar wij voor werken. In het belang van die ondernemers en overheden proberen wij vervolgens de aanwezige en potenti%le gast naar ons werkgebied te halen en, eenmaal hier of hier al wonend, zo goed mogelijk van dienst te zijn.

De uitstraling die wij als organisatie bij onze primaire klanten, de ondernemers en overheden, willen uitdragen is: dynamisch, professioneel, vernieuwend en betrouwbaar. Naar de toeristische gast en inwoners toe communiceren wij allereerst uiteraard 'het Zuiden'. Ons werkgebied is echter zeer divers. Wij hebben dan ook 3 separate positioneringen lopen binnen onze campagnes: een geografische positionering, onderverdeeld naar het Heuvelland, Parkstad Limburg en het Maasland/Westelijke Mijnstreek. Verder werken wij ook sterk thematisch: denk aan wandelen en fietsen, kuren, culinair. Tot slot doen wij veel voor groepen van ondernemers (produkt-positionering). Denk aan 'Kastelen', 'Attracties' etcetera.

Onze ondernemingsmissie trachten wij te realiseren door activiteiten te ontplooien op de volgende taakvelden:

· informatieverstrekking: VVV Zuid-Limburg exploiteert 21 VVV-kantoren in Zuid-Limburg waar wij onze gasten telefonisch, mondeling, schriftelijk, via Internet en E-mail zo optimaal mogelijk van dienst willen zijn. Op dit moment zijn wij bezig om al onze winkels te 'restylen'. Een zuidelijke uitstraling en het 'winkelconcept' zijn daarbij de trefwoorden. Op al onze grotere vestigingen is straks, naast natuurlijk informatie, VVV geschenkenbonnen, bioscoopbonnen, theaterkaartjes en dergelijk ook een heel assortiment aan typisch Zuid-Limburgse artikelen verkrijgbaar.

· Reservering en bemiddeling: wij exploiteren een boekingscentrale waarbij wij onze potenti%le gasten helpen bij het boeken van hotelkamers, arrangementen, groepsuitstapjes, meerdaagse programma's .
· Productontwikkeling: VVV Zuid-Limburg ontwikkelt diverse tastbare producten voor haar klanten, zoals wandel- en fietsroutes, posters, kalenders, kaarten, borden voor monumenten, streekprodukten, etcetera.

· Marktbewerking/promotie: VVV Zuid-Limburg probeert door middel van een degelijk uitgewerkt marketingplan zoveel mogelijk gasten naar Zuid-Limburg te halen of de inwoners en aanwezige gasten tot meer gebruik van de toeristisch/recreatieve faciliteiten te stimuleren. De instrumenten welke wij daarvoor inzetten zijn het ontwikkelen van een heel scala aan drukwerk, direct mail campagnes, media-campagnes, joint promotions, het uitnodigen en begeleiden van journalisten, en ga zo maar door.

· Begeleiden van projecten/consultancy: een snel groeiende poot van ons bedrijf. steeds meer organisaties benaderen ons voor advisering over en co"rdinatie van tal van projecten.

· Evenementen-organisatie: VVV Zuid-Limburg biedt assistentie bij de organisatie van tal van evenementen. Onze dienstverlening loopt uiteen van het daadwerkelijk opzetten en ontwikkelen van evenementen tot alleen promotionele ondersteuning.

· Enkele financiele kengetallen: Bij ons bedrijf werken 116 personen, wij exploiteren 21 VVV-kantoren en hopen in 2000 een omzet te realiseren van HFL 15.000.000.