Generali verzekeringen breidt regenschadedekking gratis uit

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000

Van GENERALI verzekeringsgroep nv

Diemen, 10 februari 2000

GENERALI BREIDT REGENSCHADEDEKKING GRATIS UIT

GENERALI verzekeringsgroep nv zal als eerste verzekeraar in Nederland schade aan particuliere inboedels en woonhuizen, als gevolg van instromend regenwater, vergoeden. De uitbreiding van de dekking kost de consument niets, dit in tegenstelling tot eerdere adviezen van het Verbond van Verzekeraars om wel een premieverhoging voor deze extra schadelast door te voeren. Volgens Hubert J. Voskuijl, directeur GENERALI Schade, laten de goede resultaten van de particuliere brand- en inboedelverzekering bij zijn bedrijf toe de dekkingsuitbreiding aan de consumenten ten goede te laten komen.

Tot voor kort vergoedden verzekeraars wel directe "neerslagschade", zijnde regen, sneeuw, hagel of smeltwater, onvoorzien het gebouw binnen gedrongen. Indirecte neerslagschade, als gevolg van een extreme toevloed door hevige plaatselijke regenval die niet zijn normale loop heeft gevolgd of positie heeft behouden, kwam op grond van de polisvoorwaarden niet voor vergoeding in aanmerking. Met name de overvloedige regenbuien die in het najaar van 1998 het zuidwesten en noorden van ons land hebben geteisterd, hebben de discussie over de maatschappelijke behoefte aan uitbreiding van de verzekeringsdekking gevoed.

GENERALI heeft nu besloten de polisvoorwaarden, zowel voor nieuwe als voor bestaande particuliere inboedel- en woonhuisverzekeringen, uit te breiden met indirecte neerslagschade als gevolg van extreme toevloed door hevige plaatselijke regenval. Onder hevige plaatselijke regenval wordt verstaan neerslag van ten minste 40 mm in één dag (24 uur) of 67 mm in drie dagen, in de nabijheid van het risicoadres. De schade als gevolg van het buiten haar oevers treden van de rivier de Geul in Zuid-Limburg, zoals deze in 1998 ontstond, zou onder de nieuwe clausules derhalve gedekt zijn.

GENERALI verzekeringsgroep nv verwacht dat andere verzekeraars haar voorbeeld zullen volgen.

Voor meer informatie:
Sabina E. G. Penna