Omzet detailhandel groeit door

9 februari 2000
Nummer: 3
Inlichtingen: mw. drs. W.V.M. van Rijt-Veltman

De detailhandel heeft wederom een goed jaar achter de rug, hoewel de omzetgroei in 1999 (+4%) niet zo hoog was als die in het topjaar 1998 (+6%). Dit geldt voor zowel de detailhandel in food als die in non-food. De detailhandel kent circa 89.000 ondernemingen. Deze waren in 1999 goed voor een totale omzet van circa 140 miljard gulden en een totale werkgelegenheid van circa 480.000 arbeidsjaren. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Euro, sociale zekerheid en Internet houden detailhandel bezig

Euro, sociale zekerheid en Internet zijn maatschappelijke ontwikkelingen die de detailhandel momenteel het meest bezighouden. Meer dan de helft van de ondernemers ervaart gevolgen hiervan in zijn dagelijkse praktijk en onderneemt maatregelen hiertegen. Nieuwe kassasystemen en software moeten straks bijvoorbeeld de euro verwelkomen. Verzekeringen, uitbesteding van werk en arbodiensten moeten de risico's van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid beter spreiden. Detaillisten gaan internetten (of: surfen op Internet), stellen eigen websites samen en gebruiken deze steeds vaker als verkoopmedium.

Krapte op de arbeidsmarkt

Eén op de drie ondernemers in de detailhandel heeft te kampen met een tekort aan personeel. Dit grijpt zodanig in op de bedrijfsvoering, dat vrijwel altijd direct actie ondernomen wordt. De gebruikelijke wervingsactiviteiten worden geïntensiveerd, nieuwe doelgroepen (oud-werknemers, herintredende vrouwen) aangesproken en meer media (Internet, kassabonnen, promotie op scholen) gebruikt. Daarnaast wordt het huidige personeel gekoesterd in de sfeer van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Minder sterke groei in 2000

De verwachting is dat het jaar 2000 voor de gemiddelde ondernemer in de detailhandel een minder sterke groei laat zien dan 1999 en 1998. Het grootbedrijf zal zich beter ontwikkelen dan het midden- en kleinbedrijf, wat op een voortzetting van de langer aanwezige trend naar schaalvergroting en concentratie wijst.

Bestellen

`Ondernemen in de detailhandel 2000' biedt prognoses en trends voor elke subsector uit de detailhandel, te weten food, mode, wonen/entertainment, overig non-food en niet-winkelverkoop. De publicatie (prijs 75,-) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van het bestelnummer A9911. Vergelijkbare publicaties zijn voorhanden over de sectoren groothandel, diensten, industrie en ambacht.

EIM
Italiëlaan 33