NWO: Parttimers hebben minder last van vermoeidheid

Datum nieuwsfeit: 09-02-2000
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Parttimers hebben minder last van vermoeidheid

Fulltimers en parttimers hebben ongeveer dezelfde werkdruk (de taken die ze moeten verrichten in werktijd), maar bij fulltimers leidt dit tot grotere werkstress. Fulltimers scoren gemiddeld twee keer zo hoog op de speciaal ontwikkelde schaal van werkstress (0,26 tegen 0,47 op een schaal van 0 tot 1). Dit concluderen sociaal wetenschappers bij FNV Bondgenoten in het NWO-programma Psychische Vermoeidheid in de Arbeidssituatie. Op 18 februari vindt over het onderwerp een symposium plaats. Waarschijnlijk benutten de parttimers hun extra vrije tijd om te herstellen van de lichamelijke en psychische gevolgen van het blootstaan aan werkdruk.

Volgens de sociaal wetenschappers dreigt door de hoge werkdruk het gevaar dat mensen parttime gaan werken om de werkdruk te weerstaan. Zij vinden dat dit niet de overweging mag zijn om parttime te gaan werken. Eerder moet de werkdruk aanvaardbaar worden gemaakt.

De wetenschappers onderzochten de werkdruk bij bedrijven in de dienstensector, zoals het KBB-concern, de ING-bank, Peek & Cloppenburg, de ANWB, V&D en een aantal omroepen, apothekers en uitgeverijen. Via enquêtes met werknemers bouwden ze een databestand van ongeveer 12.000 personen op. Zij ontdekten weinig verschillen in werkdruk tussen de beroepen. De onderzoekers toonden wel aan dat behalve parttimewerken, de mentale en fysieke belasting en de mogelijkheden die de werksituatie biedt om zelf zaken te regelen factoren zijn die voorspellen of een hoge werkdruk tot vermoeidheid leidt. Tot de regelmogelijkheden hoort bijvoorbeeld de mogelijkheid tot een zelfstandige werkindeling, inspraak, het zelf prioriteiten stellen en controle op het verhelpen van problemen.

Daarnaast analyseerden de sociaal wetenschappers de rol die de vakbond kan spelen bij het verminderen van werkstress. De vakbond had bij acht bedrijven, naar aanleiding van klachten van werknemers, initiatieven ontplooid om de arbeidssituatie te verbeteren. Na een analyse van de problemen adviseerde de vakbond de betreffende bedrijven bijvoorbeeld nieuwe werktijdenroosters, een andere technologie, verbeterde communicatieprocessen of een professioneler management.

De sociaal wetenschappers concluderen dat het slagen van vakbondsinitiatieven vooral afhangt van het vermogen van de vakbond aan te tonen dat maatregelen tegen werkstress ook in het bedrijfsbelang zijn. Het uitsluitend de nadruk leggen op de persoonlijke ellende van werknemers heeft nauwelijks effect. Daarnaast blijkt het gegeven dat de vakbond in het verleden bereid en capabel is gebleken machtsmiddelen zoals stakingen en het bespelen van de pers ook daadwerkelijk te gebruiken de bereidheid van de werkgever te vergroten.

Nadere informatie bij:

* drs. Jan Warning (FNV Bondgenoten)

* tel. (030) 2738735 of (030) 2738926

* e-mail (janwarn@gfnv.nl)