Kostendekkend tarief apotheekhoudende huisartsen

LHV-bericht van 9 februari 2000

Praktijkondersteuning kan starten

Kostendekkend tarief apotheekhoudende huisartsen

Er is voldoende financiële ruimte om de praktijkondersteuning nu van start te laten gaan. Dat concludeert de LHV uit de brief van Zorgverzekeraars Nederland van dinsdagavond 8 februari 2000 over het verloop van de ZN-bestuursvergadering van afgelopen maandag. Daar werd gesproken over de uitwerking van het convenant van medio 1999 via veertien uitgangspunten, waarover eerder (op één punt na) op bureauniveau tussen ZN en LHV overeenstemming was bereikt. Dat ene nog onopgeloste punt betrof de beschikbare financiële ruimte om een verantwoorde start te kunnen maken. De brief van ZN geeft voldoende vertrouwen, vindt het LHV-bestuur. Nu kunnen de concrete maatregelen worden genomen om tot uitwerking te komen, zoals een tariefaanvraag bij het CTG.
Uit de brief van Zorgverzekeraars Nederland blijkt ook dat verzekeraars zich willen binden aan een kostendekkend tarief voor apotheekhoudende huisartsen die deelnemen aan het experiment scheiden zorg en handel. Het gaat daarbij om een tarief met terugwerkende kracht tot 1 januari 2000.
De Ledenvergadering zal zich donderdagavond over de bereikte resultaten uitspreken.