Kamervragen SP aan Pronk over geluidshinder goederentreinen

vragen09.002 vragenformulier 9 februari 2000

Gemaakt: 9-2-2000 tijd: 14:27

2990006550

Vragen van het lid Van Bommel (SP) aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over geluidshinder door goederentreinen. (Ingezonden 9 februari 2000)

1

Kent u de berichten «Geluidsonderzoek Betuweroute moet openbaar»1) en «Meer overlast Betuweroute dan oorspronkelijk berekend»? 2)

2

Is het waar dat u TNO opdracht heeft gegeven om de resultaten van geluidsmetingen door Ingenieursbureau Ulehake BV aan goederentreinen te controleren? Is het rapport afgerond? Zo ja, bent u bereid het naar de Tweede Kamer te sturen?

3

Is het waar dat in de begeleidingscommissie van TNO met de Milieudienst Zuid-Holland-Zuid en de DCMR Milieudienst Rijnmond is afgesproken dat uw ministerie de beleidsmatige consequenties van het TNO-onderzoek naar buiten zou brengen, maar dat dit nog niet is gedaan? Zo ja, kunt u dat toelichten?

4

Heeft de Milieudienst Zuid-Holland-Zuid zich in april uit de begeleidingscommissie van het TNO-onderzoek teruggetrokken? Zo ja, wat is daarvoor de reden?

5

Is het waar dat u een brief van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond en de Milieudienst Zuid-Holland-Zuid uit augustus 1999 over de openbaarmaking van het TNO-rapport nog niet heeft beantwoord? Zo ja, waarom niet?

6

Laten de resultaten van het onderzoek door Ulehake een 3 dB(A) hogere geluidsbelasting door goederentreinen zien dat het Reken- en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 1996, en een 6 dB(A) hogere geluidsbelasting dan het Reken- en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai
1987?

7

Is TNO van mening dat de metingen door Ulehake op een correcte en voorgeschreven wijze hebben plaatsgevonden? Zo ja, bent u desondanks van mening dat de Reken- en Meetvoorschriften 1987 en 1996 voldoen, voor zover het de geluidsbelasting door goederentreinen betreft?

8

Heeft TNO geadviseerd de metingen van Ulehake te bundelen met metingen van NS Technisch Onderzoek, en is het waar dat de toename van de berekende geluidsbelasting door goederentreinen op grond van de door TNO gebundelde gegevens slechts 1 dB(A) is? Acht u deze door TNO gehanteerde methode wetenschappelijk verantwoord?

9

Ziet u in de metingen van Ulehake, en vervolgens de berekeningen van TNO, aanleiding het Reken- en Meetvoorschrift aan te passen, dan wel door een onafhankelijke derde partij geluidsmetingen te laten doen die tot een aanpassing van het Reken- en Meetvoorschrift kunnen leiden? Wilt u uw antwoord toelichten?

De Dordtenaar, 8 januari, jl.

De Stad Gorinchem, 11 januari jl.