Samenwerking MKB en onderwijs beter voor economie Noorden

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

09-02-2000
Noordelijke economie gebaat bij betere samenwerking tussen mkb en hoger onderwijs

De relatie van het mkb en het hoger onderwijs in het Noorden moet aanzienlijk worden verbeterd. Terwijl het aantal vacatures in hoger opgeleide functies snel oploopt, is er een onverminderde brain-drain van afgestudeerden naar het westen. Ook op het gebied van kennisuitwisseling en aanbod van stageplaatsen zijn de contacten onvoldoende. De noordelijke economie lijdt daar volstrekt onnodig veel schade door. Dit stelde MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer 9 februari jl. in Groningen bij de installatie van de nieuwe Regioraad van MKB-Noord (Groningen, Friesland en Drenthe).

Het is voor het eerst dat het gehele georganiseerde midden- en kleinbedrijf (branches en lokale organisaties) bijeen is gebracht. Gezamenlijk zullen zij de economie in het Noorden van Nederland verder gaan versterken. MKB-Noord vertegenwoordigt ruim 11.000 ondernemers in het gehele midden- en kleinbedrijf.
De nieuwe voorzitter van MKB-Noord, Jan Henk Veenhouwer, presenteert vandaag tijdens de bijeenkomst in de Martinihal het Aktiviteitenplan\', waarmee MKB-Noord aan de slag gaat. Eén van de eerste zaken die wordt opgepakt is de problematiek van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in het Noorden. MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer constateert in dit verband dat de relatie tussen het mkb en het hoger onderwijs aanzienlijk moet worden verbeterd. Reden hiervoor is dat het aantal vacatures voor hoger opgeleiden in het Noorden zeer snel stijgt en er nog onvoldoende wisselwerking is tussen het bedrijfsleven en het hoger onderwijs. Men kent elkaar niet of nauwelijks en er worden weinig stageplaatsen beschikbaar gesteld. Om de economische structuur van het Noorden verder te versterken, ligt een gerichte samenwerking tussen hbo en universiteit voor de hand.

MKB-Nederland constateert ook dat er een te grote uitstroom van afgestudeerden is naar andere delen van het land. Van de afgestudeerden bedrijfskunde en technische bedrijfswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) bijvoorbeeld, vindt maar 20% een baan in de drie noordelijke provincies. Van alle 37.000 afgestudeerden aan de RUG in het studiejaar 1996/1997 is op dit moment slechts 37% werkzaam in de drie noordelijke provincies. Dit houdt mede verband met de onbekendheid van studenten met de mogelijkheden die de vele duizenden midden- en kleinbedrijven in de regio bieden.

MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer ziet een belangrijke taak weggelegd voor de regioraad MKB-Noord deze uitstroom naar andere delen van Nederland terug te dringen en meer potentiële werknemers te behouden voor het Noorden.
Alleen al in de metaalbedrijven in het Noorden kampt 30% van de bedrijven op dit moment met moeilijk vervulbare vacatures, waarvan een groot deel voor hoger opgeleiden, aldus De Boer. Deze vacatures bevinden zich voor een deel in de technische richting, maar ook in informatica, bedrijfskunde en economie zijn veel vacatures te vinden. Daarnaast geeft de uitzendbranche aan per week ongeveer 60 vacatures voor hoger opgeleiden binnen te krijgen.

Een project waar wel succesvol wordt samengewerkt is het Technologiecentrum Noord-Nederland (TCN), dat in 1997 op initiatief van MKB-Nederland en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) is opgezet. Doel van het TCN is het mkb in het Noorden te ondersteunen bij Research & Development-projecten door gebruik te maken van goed gekwalificeerde studenten en medewerkers bij hogescholen, universiteiten, TNO en andere instituten. Bedrijven ontwikkelen hier met gebruikmaking van TCN-medewerkers en een subsidie van 50%nieuwe producten. Op dit moment lopen er 130 R&D-projecten voor het midden- en kleinbedrijf, waarmee een bedrag van zo\'n f6 miljoen is gemoeid. Het valt MKB-Nederland op dat veel studenten die meewerken aan deze projecten bij mkb-bedrijven, bij deze of andere mkb-bedrijven in het noorden blijven werken en wel degelijk inzien dat het midden- en kleinbedrijf veel mogelijkheden biedt. Op dit moment onderzoekt TCN hoeveel goed opgeleide medewerkers via dit project voor de Noord-Nederlandse economie zijn behouden.
Een samenwerking zoals deze verdient navolging op andere terreinen, aldus Hans de Boer.
Regioraad
De nieuwe regioraad van MKB-Noord is als volgt samengesteld:

de heer J.H. Veenhouwer voorzitter
de heer W.Warnaar namens regio Drenthe
de heer J. Wesseling namens regio Drenthe
de heer R. Kugul namens regio Groningen
de heer H. Bokel namens regio Groningen
de heer R. Boelsma namens regio Friesland
mevrouw Van Netten- de Jong namens regio Friesland de heer B. Huisman namens de NOvAA
de heer H.Kwak namens de Metaalunie
de heer A. Westra namens de NVOB
de heer C.J. Gieskes namens Jong MKB