Geslaagde GPRS-test Libertel en Vodafone/AirTouch

LIBERTEL

www.libertel.nl

Libertel en Vodafone/AirTouch voeren geslaagde GPRS-test uit

Belangrijke vooruitgang in mobiel internet

Maastricht, 10 februari 2000 - Libertel heeft samen met Vodafone/AirTouch de afgelopen week een geslaagde GPRS-test uitgevoerd. De GPRS-technologie (General Packet Radio Service) maakt het mogelijk om aanzienlijk sneller dan nu via het GSM-netwerk toegang te krijgen tot internetdiensten. Libertel en Vodafone/AirTouch slaagden erin om een live 'call' te realiseren in een op GPRS gebaseerd netwerk. Getest werden onder meer de functionaliteiten e-mail, chat en webbrowsing.

De GPRS-test is onderdeel van het GPRS-project, waaraan Libertel en Vodafone/AirTouch beide deelnemen. Doel van het project is om gezamenlijk nieuwe toepassingen en diensten te ontwikkelen op basis van de GPRS-technologie. Particuliere en zakelijke gebruikers zullen uiteindelijk profiteren van de highspeed datamogelijkheden van GPRS.

Over GPRS
De datatransmissietechnologie GPRS is ontworpen als ondersteuning van GSM-netwerken. Net als het internet maakt GPRS gebruik van packet-switched technieken in plaats van de circuit-switched technieken, die van oudsher gebruikt worden in
spraaktelefonienetwerken. De technologie is bij uitstek geschikt voor dataverkeer ten behoeve van internetdiensten. GPRS maakt zeer efficiënt gebruik van het beschikbare radiospectrum, omdat de radiokanalen alleen bezet worden op het moment dat er data worden verstuurd.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op één na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Op 16 november 1999 maakte Libertel haar halfjaarcijfers (halfjaareinde 30 september) bekend en rapporteerde een nettowinst van NLG 58 miljoen (EURO 26 miljoen). Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone/AirTouch groep. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de AEX-Effectenbeurs.

Noot voor redacties