Metaalunie-initiatief: meer hbo-kennis in mkb-metaal

Datum nieuwsfeit: 10-02-2000
Metaalunie

Uniek Metaalunie-initiatief zorgt voor meer hbo-kennis in mkb-metaal
10/02/2000

Metaalunie faciliteert en stimuleert het behalen van ingenieursdiploma Onlangs gaf Metaalunie-voorzitter Bertha Hovers-van Lierop het officiële startsein aan de eerste groep deelnemers aan het traject 'Kennis- en onderhoudscontracten hbo'. Een branche-uniek en op maat gemaakt leertraject voor ondernemers en medewerkers in het midden- en kleinbedrijf in de metaal. Het traject is door de Metaalunie, samen met acht hogescholen*, opgezet om te voorzien in het tekort aan hbo-ers in het mkb én om de aanwezige hbo-kennis bij metaalbedrijven op peil te houden.
Hbo-ers zijn voor het mkb onmisbaar om te kunnen voldoen aan de groeiende behoefte aan kennis op het gebied van innovatie en export, en om in te kunnen blijven spelen op de steeds veranderende eisen van de klant. Ter gelegenheid van de feitelijke start van het traject kwamen alle betrokken partijen op 4 februari bij de Metaalunie in Nieuwegein bijeen. Metaalunievoorzitter Bertha Hovers, drs. Theodor van der Velde (Consortium Hogescholen) en Erik Yperlaan (directeur Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het Metaalbewerkingsbedrijf) belichtten ieder vanuit haar/zijn invalshoek het belang van het traject 'Kennis- en onderhoudscontracten hbo'. Zij prezen het leertraject vooral om de originaliteit, de kwaliteit en de persoonlijke begeleiding. Het traject 'Kennis- en onderhoudscontracten hbo' stelt ondernemers en hun medewerkers in het mkb-metaal in staat om dié hbo-kennis te vergroten en te onderhouden waar op dat moment behoefte aan is ('just-in-time'-scholing). Uitgangspunt is het huidige kennis- en vaardighedenniveau van de deelnemer. Op basis daarvan maakt de betreffende hogeschool een persoonlijk opleidingsplan. Een post-hbo-leerplan behoort eveneens tot de mogelijkheden. De opleidingen zijn maatwerk en gericht op de praktijksituatie. Daar waar mogelijk is wordt 'leren-op-de-werkplek' toegepast met gebruikmaking van moderne informatie- en communicatietechnologie. De duur van het leertraject varieert van enkele maanden tot één à twee jaar, afhankelijk van het aanwezige kennisniveau.
Als het traject met succes wordt afgerond, ontvangt de deelnemer het officiële ingenieursdiploma (ing.) Het is ook mogelijk om per module een deelcertificaat te behalen. Een extra stimulerende factor is dat deelnemers aan het traject gebruik kunnen maken van een aantrekkelijke fiscale regeling in de vorm van een scholingsaftrek die in sommige gevallen kan oplopen tot 180% van de werkelijk gemaakte kosten. De politiek is zeer tevreden over het door de Metaalunie in gang gezette hbo-leertraject. Tijdens het eind vorig jaar gehouden jaarcongres van MKB-Nederland dat in het teken stond van hoger opgeleiden en het mkb noemde minister Hermans (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) het traject van de Metaalunie een geschikte manier om bijscholing structureel te maken. Ook onderstreepte Hermans het unieke karakter van het traject en sprak hij de hoop uit dat dit voorbeeld in brede kring navolging zal vinden. * De nu reeds actieve hogescholen die betrokken zijn bij het traject 'Kennis- en onderhoudscontracten hbo' zijn de hogescholen in Amsterdam, Enschede, Den Haag, Eindhoven, Utrecht, Limburg, Arnhem/Nijmegen en Leeuwarden. _______ Een foto is op aanvraag verkrijgbaar.
Reageren : mw. I. Okkerman

Redactieadres: