Forse toename aantal motorvoertuigen in 1999

Datum nieuwsfeit: 10-02-2000

CBS

Forse toename aantal motorvoertuigen in 1999

Op 1 januari 2000 stonden ruim 7,6 miljoen motorvoertuigen geregistreerd, waaronder 6,3 miljoen personenauto's. Het totale wagenpark is daarmee met ruim 4% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor; het aantal personenauto's is toegenomen met 3,5%, het hoogste stijgingspercentage van de afgelopen 20 jaar. Tien procent van het totale personenautopark staat op naam van een bedrijf. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, gebaseerd op gegevens uit de kentekenregistratie van het Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie (RDW).

Verkoop personenauto's naar recordhoogte
De verkoopcijfers van nieuwe voertuigen hebben in 1999 recordhoogten bereikt. Er zijn ruim 610 duizend nieuwe personenauto's verkocht. Dit is 12,5% meer dan in 1998. Deze forse toename volgt op een periode van tien jaar waarin er sprake leek van een zekere verzadiging van de personenautomarkt. De omvang van het personenautopark steeg in deze periode jaarlijks gemiddeld met 1,5%. In 1999 zijn ook ruim 116 duizend nieuwe bedrijfsvoertuigen verkocht. Hierdoor groeide vooral het park van bestelauto's met 11%, het aantal trekkers nam toe met 8%. Het totale wagenpark is dan ook meer dan gemiddeld gegroeid.

Meer diesel, minder LPG
Het aantal personenauto's dat op diesel rijdt, neemt nog steeds toe. Hun aantal steeg in 1999 met 11%. Eén op elke acht personenauto's rijdt nu op diesel. Het aandeel van LPG-auto's daarentegen daalde in 1999. Reed tien jaar geleden nog één van de tien personenauto's op LPG, nu rijdt nog slechts één op de twintig auto's op LPG.

Bijna 700 duizend bestelauto's
Op 1 januari 2000 telt ons land ruim 880 duizend bedrijfsvoertuigen. Bijna 80% hiervan zijn bestelauto's (696 duizend); vrachtauto's (83 duizend) en trekkers (57 duizend) hebben een gezamenlijk aandeel van 15%. Verder zijn er nog 36 duizend bijzondere voertuigen (hulpmaterieel en dienstverlening) en 11 duizend autobussen.

Technische toelichting
De gegevens over omvang en samenstelling van het Nederlandse motorvoertuigenpark zijn gebaseerd op de geautomatiseerde kentekenregistratie van het Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie (RDW). Met behulp van deze registratie zijn tellingen gemaakt van alle voertuigen met actuele, houderschapsplichtige kentekens die op 1 januari 2000 in het kentekenbestand voorkwamen.

Noot voor redacties