Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Fast Ferries blijven tot 2001 in huidige 40-minutendienst

Datum nieuwsfeit: 10-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Provincie Zuid-Holland

10-02-2000

Keuze voor combinatie van maatregelen
Fast Ferries tot 1 januari in 40-minutendienst

De Fast Ferries tussen Dordrecht en Rotterdam blijven tot 1 januari 2001 varen in de huidige 40-minutendienst. De reistijd tussen Rotterdam en Dordrecht bedraagt 35 minuten, inclusief een tussenstop in Ridderkerk. Daarnaast wordt de komende maanden gewerkt aan het oplossen van een aantal knelpunten langs de vaarweg. Dat zijn de resultaten van het plan van aanpak dat de Provincie Zuid-Holland in gezamenlijk overleg met de vaarwegbeheerders (Rijkswaterstaat en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam), de Adviesdienst Verkeer en Vervoer en Fast Ferry heeft opgesteld.

In het plan van aanpak zijn de aard en de plaats van de klachten in beeld gebracht. Daarnaast is geïnventariseerd welke oplossingen mogelijk zijn tegen welke kosten. De klachten blijken geclusterd in Rotterdam, rond Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam en de Noord nabij Zwijndrecht. De algemene bevinding is dat het merendeel van de klachten in Rotterdam en Zwijndrecht te verhelpen is tegen te overziene kosten. Permanente snelheidsbeperking is dan op deze plaatsen niet meer nodig. De oplossingen die worden uitgewerkt omvatten het verplaatsen van ligplaatsen, het verbeteren van afmeersystemen en het bijplaatsen van meerpalen. Met de betrokken bedrijven is reeds contact geweest. Uit de inventarisatie blijkt dat het oplossen van de knelpunten in Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam geen reëel alternatief is gezien de kosten die daarmee gepaard gaan. Op deze plaatsen blijft de huidige snelheidsbeperking dus gehandhaafd.

Doel van het oplossen van de knelpunten in Rotterdam en Zwijndrecht is te garanderen dat de Fast Ferries de huidige 40-minutendienst betrouwbaar kunnen blijven varen. Tot het eind van dit jaar wordt de ontwikkeling van passagiersaantallen en klachten nauwgezet gevolgd. Op basis van de resultaten wordt de noodzaak tot uitvoering van andere opties bekeken evenals een verdere bekorting van de reistijd.

Sinds de invoering van de 40-minutendienst, waarbij de Fast Ferries op delen van het traject hun snelheid aanpassen, is het aantal klachten zeer sterk verminderd. Zowel de vaarwegbeheerders als de Rivierpolitie Rotterdam-Rijnmond en de Waterpolitie Groep Dordrecht bevestigen dit.

De passagiersaantallen zijn zeer behoorlijk gezien de lagere frequentie en de langere reistijd dan oorspronkelijk voorzien. Gemiddeld zijn de afgelopen weken met de Fast Ferries zon 450 passagiers per dag vervoerd. Met de Waterbussen worden inmiddels gemiddeld zon 1800 passagiers per dag vervoerd.

Het plan van aanpak is opgesteld naar aanleiding van klachten van andere vaarweggebruikers over de waterbeweging die de schepen veroorzaken. Daardoor kunnen de Fast Ferries op dit moment niet zonder meer hun snelheid van 55 kilometer per uur handhaven. De Fast Ferries varen sinds 20 december in een 40-minutendienst in plaats van de beoogde 30-minutendienst.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie