Eén op de vier gezinnen schaft nieuwe fiets aan

RAI VERENIGING

Topjaar voor fietsenbranche

Eén op de vier gezinnen schaft nieuwe fiets aan

De Nederlandse fietsenbranche kan aan de vooravond van de FietsRAI 2000 tevreden achterom kijken. Vorig jaar schafte namelijk een kwart van alle huishoudens in ons land een nieuwe fiets aan. Bijna tweederde van deze gezinnen kocht het afgelopen jaar één fiets en eenderde van deze huishoudens schafte zelfs twee of meer fietsen aan. In totaal gingen er in 1999 een record aantal van 1,45 miljoen fietsen over de toonbank (+ 7 %). De consument kiest in toenemende mate voor kwaliteit, service en een trendy design. Dat blijkt ook uit de gemiddelde verkoopprijs, die met tien procent groeide tot net onder de duizend gulden. Daarmee zette de branche zo'n 1,5 miljard gulden om. Een en ander blijkt uit het NSS Marktonderzoek Fietsen dat werd uitgevoerd in opdracht van de RAI Vereniging, BOVAG, NCBRM en Stichting Fiets.

Nederland geeft binnen Europa al jaren de toon aan als het gaat om innovatieve, geavanceerde fietsproducten. De fiets ontwikkelt zich geleidelijk van een gebruiksgoed tot een 'fashion good'. De potentiële koper is gevoelig voor vormgeving, fraaie kleurstellingen en moderne techniek. Het publiek wil niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar wenst een kwalitatief goed product en stelt hoge eisen aan comfort. De producenten spelen hier naadloos op in met een hoogwaardig aanbod. De keuze aan stadsfietsen en recreatieve fietsen, al dan niet volledig geveerd en een met veel versnellingen, is groter dan ooit. Ligfietsen komen meer in zwang en voor de groep die zich niet langer in het zweet wil trappen is er een brede sortering elektrisch ondersteunde fietsen. Het gevolg daarvan is dat de vakhandel haar positie de laatste jaren heeft versterkt tot een aandeel van 85 procent. De fietsen die via dit verkoopkanaal worden verhandeld zijn ook gemiddeld iets duurder, namelijk 1013 gulden. Het landelijk gemiddelde bedraagt 974 gulden.

Volgens het onderzoek heeft de tendens van het kopen van een nieuwe fiets voor recreatieve doeleinden zich in 1999 verder voortgezet. Ontspanningsactiviteiten vormden voor meer dan de helft van de kopers het belangrijkste aankoopmotief. Vier op de tien fietsen wordt gebruikt voor vervoer naar werk of school.
De meest populaire fiets is de stadsfiets met een aandeel van 30 procent, gevolgd door de mountainbikes en hybride-achtigen met totaal 24 procent. Verder zijn de sportfiets (15%) en de jeugd/kleuterfiets (16%) nog vermeldenswaardig.

De trend naar duurdere kwaliteitsfietsen heeft ervoor gezorgd dat het leeuwendeel van de afzet zich inmiddels in het prijssegment boven de
1.000 gulden bevindt. Aan 53 procent van de verkochte fietsen hing in 1999 een prijskaartje van meer dan duizend gulden en 14 procent was duurder dan 1.500 gulden. In 1996 was driekwart van alle aangeschafte nieuwe fietsen nog goedkoper dan duizend gulden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stef Stock of Gerrit Jan Stokreef van Stichting Fiets!, tel. 020-504 49 49.

10 feb 00 12:39