CDA blij dat VARA blijft: 'bom publieke bestel gedemonteerd'

Datum nieuwsfeit: 10-02-2000

CDA: VARA bom gedemonteerd (100200)

De CDA-fractie is blij dat de VARA afziet van haar plan om commercieel te gaan. Het vertrek van de VARA zou een bom hebben gelegd onder het publieke omroepbestel. "De bom is gedemonteerd", zegt CDA media-woordvoerder Joop Atsma. "De aanpassingen in de wetgeving die het CDA heeft bepleit, hebben kennelijk goed geholpen. Ik ben ervan overtuigd dat na het vertrek van de VARA er onmiddellijk discussie zou zijn ontstaan over de vraag of het publieke bestel met z'n verenigingen nog wel voldoende representatief zijn. Het antwoord daarop is te voorspellen. Als de VARA zou zijn vertrokken had dat bovendien geleid tot de vraag of er drie televisienetten en vijf radiozenders moeten blijven."
Over de kansen van de VARA als commerciële omroep was het CDA sceptisch. Atsma: "Wij gaan daar niet over. De commercie heeft maar één doel en dat is het maken van winst. Dat betekent per definitie dat concessies moeten worden gedaan aan programma's en wellicht ook de identiteit."
Het CDA hoopt dat na dit belangrijke besluit van de VARA de rust in Hilversum terugkeert en dat de omroepen zich weer op hun taak kunnen richten.

Woordvoerder: Joop Atsma, tel: 070-3182562
Voor verdere informatie: CDA Voorlichting, Hans v.d. Vlies, 070-3182507.