Congres over milieu en toerisme bij "Op Pad"

Datum nieuwsfeit: 11-02-2000

PERSBERICHT - 27 JANUARI 2000

Congres over milieu en toerisme bij "Op Pad"

Op Pad Beursfestival, Dem Haag

Het tiende Op Pad Beursfestival dat op 11, 12 en 13 februari in Den Haag wordt georganiseerd, staat voor een deel in het teken van natuur en milieu. Tijdens de opening van het festival wordt het eerste exemplaar van de Mountain Protection Bag uitgereikt. Aansluitend wordt er een congres over NatuurToerisme georganiseerd.

Buitensporters kunnen doorlopend de milieumarkt bezoeken voor informatie over natuur en milieu en een aantal lezingen over dit onderwerp bijwonen.

Uitreiking Mountain Protection Bag

Tijdens de opening van het Op Pad Beursfestival op vrijdag 11 februari, reikt voorzitter Nico de Jong van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging het eerste exemplaar van de Mountain Protection Bag uit aan de voorzitter van het Wereld Natuur Fonds, Hans Wijers, en de hoofddirecteur van de ANWB de heer Guido van Woerkom. De overhandiging van de eerste zak vormt het begin van de actie Mooi meegenomen.

Met deze actie roept de NKBV haar leden op vooral geen afval in het hooggebergte achter te laten. Het is de bedoeling dat alle deelnemers aan reizen van de NKBV komende zomer een Mountain Protection Bag in hun bagage meenemen en deze weer vol in het dal achterlaten.

Congres NatuurToerisme

De natuur in Europa staat onder grote druk. Kwaliteit en oppervlakte nemen af, terwijl de druk van het toerisme sterk groeit. Staat ons te wachten dat kwetsbare gebieden helemaal worden afgesloten, of gaat de natuurminnende toerist juist een actieve bijdrage leveren aan het behoud daarvan?

Dit is de inhoud van het Congres NatuurToerisme dat Op Pad op vrijdagmiddag 11 februari tussen 13.00 en 16.00 uur in de Van Goghzaal organiseert. Deelnemers zijn het Wereld Natuur Fonds met een presentatie over PAN-Parken, Op Pad, de ANWB, de Nederlandse Milieugroep Alpen en Staatsbosbeheer. Ook beursbezoekers kunnen tijdens een forumdiscussie een actieve bijdrage aan het congres leveren.

Milieumarkt

Een doorlopende activiteit tijdens het Op Pad Beursfestival is een milieumarkt rondom de Prins Willem Alexanderzaal. Zo'n tien organisaties op het gebied van natuur en milieu geven informatie aan geïnteresseerde bezoekers. Deelnemende organisaties aan de milieumarkt zijn onder andere Rover, NEMO, de Stichting Duinbehoud en de Nederlandse Mileugroep Alpen.

Lezingen

Tot slot zal een deel van het omvangrijke lezingenprogramma tijdens het festival in het teken staan van natuur, milieu en toerisme. Lezingen worden onder meer gegeven door Natuurmonumenten, de ASN-Bank en het Wereld Natuur Fonds.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties