WNF: Ontdek de Jungles van Europa

Datum nieuwsfeit: 11-02-2000
Wereld Natuur Fonds Nederland

Ontdek de Jungles van Europa

Zeist, 7 februari 2000 - Het oude ogenschijnlijk volledig in kaart gebrachte Europa herbergt nog ongerepte wildernissen. Het Wereld Natuur Fonds daagt het Nederlandse publiek uit om de geheimzinnige sfeer van de Jungles van Europa te gaan ontdekken en er verslag van te doen. Tijdens de Op Pad Beurs in het Nederlands Congres Centrum te Den Haag (11 tot en met 13 februari a.s.) gaat deze nieuwe campagne "Ontdek de jungles van Europa" officieel van start. Voor de bescherming van de Europese wildernissen wil het Wereld Natuur Fonds zich inzetten. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de toerist. Immers, lokale overheden, ondernemers en bewoners zullen zich pas sterk maken voor de bescherming van een prachtig natuurgebied, wanneer duidelijk is dat er ook een boterham mee te verdienen is.

Toerisme is s werelds grootste en snelst groeiende industrie. Naar schatting neemt de vraag naar verschillende vormen van groene recreatie wereldwijd toe met 10 tot 30% per jaar. Miljoenen mensen, ook Nederlanders, trekken er in hun vakantie op uit om van mooie, wilde en ongerepte natuur te genieten. Het Wereld Natuur Fonds is ervan overtuigd dat deze belangstelling benut kan worden om waardevolle wildernissen in Europa voor de toekomst te beschermen. Niet door het ontwikkelen van nieuwe Benidorms in nu nog ongerepte natuur. Maar door duurzaam toerisme dat de natuur niet aantast maar juist beschermt. Toerisme zodanig reguleren dat het de draagkracht van de natuur niet overschrijdt. Vijf natuurgebieden waar een ontwikkeling in deze richting zich aftekent danwel heel goed mogelijk is, zijn: Abruzzo National Park in Italië, Oulanka in Finland, Dadia Forest in Griekenland, Bialowieza en Biebrza in Polen en de Mercantour in Frankrijk. Grote, aaneengesloten gebieden met een heel eigen flora en fauna, zoals de wolf in Abruzzo en in Dadia, de otter en de bizon in Polen, de gieren in Dadia, de beer in zowel Oulanka als in Abruzzo. Maar er zijn vast en zeker nog meer ongerepte wildernissen in Europa met prachtige flora en fauna. Met de deelname aan de Op Pad Beurs wil het Wereld Natuur Fonds in ieder geval de groene actieve vakantieganger duidelijk maken dat zij een actieve bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van de Jungles van Europa. Het Wereld Natuur Fonds nodigt de mensen uit om anekdotes van hun eigen ontdekkingstocht in de vorm van fotos, verhalen, gedichten, ansichtkaarten etc. in te zenden en zo duidelijk te maken wat voor hen de Jungles van Europa betekenen. Deze inzendingen zullen in de vorm van een presentatie duidelijk maken welke Jungles van Europa wat het Nederlandse publiek betreft de moeite waard zijn om voor de toekomst te beschermen. Daar wil het Wereld Natuur Fonds zich sterk voor maken. De publieke trots op ongerepte wildernissen in Europa en het besef dat duurzaam toerisme naar natuurgebieden veel geld kan opleveren, zouden het proces van bescherming een belangrijke impuls kunnen geven. Tijdens de Op Pad Beurs kunnen bezoekers een deelnemerspakket aanvragen. De folder met aanmeldingskaart is ook beschikbaar via de website van het Wereld Natuur Fonds, www.wnf.nl.