Ferdinand Porsche 'Autotechnisch ontwerper van de Eeuw'

Ferdinand Porsche gekozen tot 'Autotechnisch ontwerper van de Eeuw'

(11 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Ferdinand Porsche, automotive innovator en drijvende kracht achter wat een van 's werelds meest toonaangevende sportwagenmerken zou worden, is gekozen tot 'Autotechnisch ontwerper van de Eeuw'. Deze verkiezing vond plaats tijdens het afsluitende millennium-gala in Las Vegas van de organisatie van 'Car of the Century'.

De onafhankelijke 'Global Automotive Elections Foundation', die bestaat uit 132 vooraanstaande leden uit de autowereld, afkomstig uit 33 landen, was verantwoordelijk voor de verkiezing van de kandidaten voor de verschillende categorieën en de selectie van de winnaars in de categorieën. Finalisten en winnaars in alle categorieën werden gekozen door middel van stemmen van autojournalisten en liefhebbers uit de hele wereld.

Ferdinand Porsche werd geboren op 3 september 1875 in Maffersdorf in Bohemen. Bij Bela Egger & Co., een in Wenen gevestigde Oostenrijkse fabrikant van elektrische apparatuur en machines, ontwierp hij een elektrische wielnaafmotor. Deze werd in 1899 gebruikt om de eerste elektrische auto aan te drijven van de firma Lohner, de zogenoemde Lohner-Porsche, die in 1900 op de wereldtentoonstelling van Parijs aan het publiek werd getoond. Een geniaal aandrijfprincipe dat overigens vele tientallen jaren later als voorbeeld diende voor de aandrijving van de maankarretjes van de NASA. Gedurende de volgende 18 jaar combineerde Porsche dit ontwerp ook met een benzinemotor voor auto's en creëerde daarmee een hybride systeem dat ondermeer werd gebruikt voor voertuigen van het Oostenrijkse leger voor het transport van zware apparatuur en voorraden. In 1906 werd Porsche benoemd tot technisch directeur van Austro-Daimler, waar hij onder meer vliegtuigmotoren ontwierp. Daarnaast ontwikkelde hij een 90 pk sterke viercilinder automobiel, die de Prince Henry Trials won met een topsnelheid van 140 km/u, en zijn eerste kleine auto - de viercilinder-in-lijn Sascha. In 1922 wonnen de Sascha-modellen 51 van de 52 races waarvoor ze waren ingeschreven. In 1923 werd Porsche benoemd tot technisch directeur en lid van de raad van bestuur van wat later Daimler-Benz zou worden. Hier creëerde hij ondermeer de beroemde Mercedes S, 55 en SSK compressormodellen.

In 1929 werd Porsche benoemd tot technisch directeur van Steyr-Werke AG in Steyr, Oostenrijk. Hier ontwierp hij zowel het Type Xxx met pendelassen achter, als een 5,3 liter, 100 pk sterke, achtcilindermotor met bovenliggende kleppen. In 1931 richtte hij de Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH op, een adviesbureau voor motor- en auto-ontwerp. Hier ontwikkelde hij ondermeer de 16-cilinder compressormotor voor Auto-Union. In de jaren dertig domineerden de Auto-Union Type P achterwielaangedreven Grand Prix-wagens de autosportwereld. En tot op de dag van vandaag zijn achterwielaangedreven auto's een kenmerk van Porsche. In 1934 begon Porsche met zijn werkzaamheden voor de

Volkswagen, een ander Auto-Union-project, een auto die uiteindelijk door de jaren heen zou uitgroeien tot de meestverkochte auto ter wereld. Het Volkswagen-onderstel vormde ook de basis voor de vierwielaangedreven Kubelwagen, een militair (amfibie)voertuig. Tot op de dag van vandaag past Porsche vierwielaandrijving toe; onder meer in de 911 Carrera 4. Ferdinand Porsche overleed in Stuttgart op 30januari1951.

Porsche 911 genomineerd als 'Auto van de Eeuw'
De legendarische Porsche 911 werd ook geëerd als een van de vijf finalisten voor de verkiezing van de 'Auto van de Eeuw' ('Car of the Century'). Deze sportwagen werd ontworpen door Ferdinand Alexander Porsche, zoon van Ferry Porsche. De 911 werd geïntroduceerd in september 1963 op de IAA te Frankfurt als opvolger van de 356. In de ruim 36-jarige historie zijn vele gedenkwaardige varianten geproduceerd, inclusief de oorspronkelijke 148 pk sterke 911, de 911 Targa van 1967, de 2,7-liter 911 Carrera RS van 1972, de 911 Turbo van 1974, de 911 Cabriolet van 1982, de 911 Carrera 4 van 1988 en de 400 pk sterke 911 Turbo met biturbomotor van 1995.

Het laatste en beste 911-platform debuteerde in 1997 voor het modeljaar 1998. De nieuwe 911 beschikt eveneens over de zeer herkenbare 911-lijn. Onderhuids is het echter allemaal nieuwe techniek wat de klok slaat: een vloeistofgekoelde zescilinder boxermotor met een vermogen van 300 pk, Tiptronic S of handgeschakelde versnellingsbak, vierwielaandrijving, en het Porsche Stability Management-systeem. Een geheel nieuwe 911 Turbo, gebaseerd op dit nieuwe platform, verschijnt in het tweede kwartaal in 2000.