IBM introduceert UNIX-werkstation met kopertechnologie

Datum nieuwsfeit: 11-02-2000

Nieuwe IBM werkstations vergemakkelijken e-business

IBM introduceert eerste UNIX-werkstations met kopertechnologie en nieuwe IntelliStation NT-werkstations

Amsterdam, 10 februari 2000 - IBM heeft onlangs de nieuwe op NT gebaseerde IntelliStation-werkstations en de eerste RS/6000 UNIX-werkstations met processoren gebaseerd op kopertechnologie aangekondigd. De beide aankondigingen versterken de productlijn van werkstations die bestemd zijn voor het oplossen van reken-intensieve problemen, zoals bij simulaties van botsingen, stress failure-analyses en non-lineaire videobewerking. Met de nieuwe werkstations verschaft IBM ondersteuning aan bedrijven die zowel UNIX als Windows NT-werkstations integreren in heterogene omgevingen. Vele afdelingen voor ontwerp, visuele productie en techniek leunen op beide typen werkstations of gebruiken Windows NT-werkstations met UNIX-servers, een trend die zich waarschijnlijk voortzet.

"DaimlerChrysler koos onlangs voor het IBM IntelliStation als standaard NT-programmeerwerkstation om diverse redenen", aldus Norm Powell, engineering manager bij het DaimlerChrysler Technical Computing Center in de Verenigde Staten. "Door goede prestaties van de IntelliStation kunnen we CAD/CAE- (Computer-Aided Design/Computer-Aided Engineering) en Office-applicaties op één server laten draaien." Nieuwe IBM IntelliStations
De IBM IntelliStation Z Pro heeft een compleet nieuw ontwerp, bestemd voor snelle bewerking van grote hoeveelheden gegevens. De IntelliStation Z Pro is voorzien van krachtige processoren, meer geheugen-bandbreedte en een sneller geheugen. Zo kunnen ontwerpers in kortere tijd concepten ontwikkelen en deze gemakkelijker delen met collega's in ontwikkelomgevingen op een netwerk.

Informatiebeveiliging is een belangrijk aandachtspunt voor IBM. De IntelliStations zijn dan ook voorzien van de toonaangevende ingebouwde veiligheidschip, waarmee vertrouwelijke en waardevolle informatie, zoals nieuwe productontwerpen, prototypen en ander intellectueel eigendom, beveiligd kan worden. IntelliStations verschaffen ook beheerfaciliteiten om klanten te helpen de total cost of ownership terug te dringen, meer aandacht te besteden aan hun activiteiten en applicaties en minder tijd te besteden aan het netwerkbeheer.

Nieuwe monitoren
Om de IntelliStation-systemen te vervolmaken heeft IBM nieuwe modellen van de T Series TFT (Thin Film Transistor) flat panel Monitoren en P Series CRT Monitoren (Cathode Ray Tube) aangekondigd.

De IBM T56A 15-inch TFT Flat Panel Monitor is ontworpen voor gebruikers die behoefte hebben aan een hoogwaardig, scherp en stabiel beeld in een stijlvol ruimtebesparend ontwerp. De IBM P96 19-inch CRT Monitor voorziet de veeleisende gebruiker van het helderst mogelijke beeld. Door toepassing van de nieuwste FD Trinitron flat screen-technologie, geeft de IBM P96 waarheidsgetrouwe beelden met minimale schittering en vertekening.

IBM RS/6000
Ook kondigt IBM Model 270 en Model 170 van de RS/6000 44P aan, de eerste UNIX-werkstations met processoren gebaseerd op kopertechnologie. Koper vergroot de prestatie aanzienlijk in vergelijking met gelijksoortige processoren gebaseerd op aluminiumtechnologie.

Model 270 werd het snelste 4-weg werkstation ter wereld door een nieuw SPECweb99 benchmark record te vestigen van 1359 simultane connecties. De SPECweb99 benchmark test Internet en applicatieserving prestaties. Model 270 levert tevens goede prestaties voor commerciële applicaties volgens de SPECint_rate95. Deze benchmark test commerciële processing prestaties.

Model 270 en Model 170, beide gebaseerd op 64-bits-technologie, leveren goede, betrouwbare prestaties en kunnen overweg met grote en complexe driedimensionale modellen. De modellen zijn geschikt voor mechanische en elektro-technische ontwerpen. Tevens verschaffen zij bedrijven de mogelijkheid de reeds lange tijd nagestreefde integratie van ontwerp en analyse in één enkel desktopsysteem tot stand te brengen. De werkstations zijn ontworpen voor producenten in onder andere de ruimtevaart- en automobielindustrie.

De RS/6000-modellen zijn gebouwd met het oog op een hoge prestaties en betrouwbaarheid. Ze beschikken allemaal over een ingebouwde serviceprocessor die de werking continu bewaakt en preventief of corrigerende maatregelen neemt. Bovendien geeft de serviceprocessor de mogelijkheid complexe systeembeheerfuncties op afstand uit te voeren.

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM RS/6000 home page is: www.rs6000.ibm.com/nl. Het adres van de Nederlandse IBM PSG home page is: www.pc.ibm.com/nl. Tevens kunt u voor meer informatie telefonisch terecht bij het IBM PC Response Centre (020 - 504 05 01). Dit persbericht en andere informatie van en over IBM is beschikbaar op NEWSdesk, het online IT-nieuwsnetwerk: www.newsdesk.com.

Voor meer informatie en fotomateriaal
IBM Nederland N.V.
Personal Systems Group Namens IBM
Etta Pouw Ina van der Meulen
020 - 513 42 28 020 - 487 40 00
(etta_pouw@nl.ibm.com) (ina.vandermeulen@svdt.nl)
Achtergrondinformatie

IBM IntelliStation Z Pro
- Intel Pentium III Xeon van 667 tot 800 MHz
- Intel 820-chipset met een 133 MHz front-side bus - tot 2 GB RAMBUS ECC-geheugen (4 GB met toekomstige geheugenmodules) - Ultra SCSI-subsysteem met een snelheid van 160 megabyte per seconde, waarmee toegang tot gegevens op vaste schijven mogelijk is - 64-bits, 66 MHz PCI bus
- Prijs vanaf fl. 11.520,- (zonder monitor)

Uit tests blijkt dat de Z Pro kan werken met een groot aantal grafische adapterkaarten, waaronder de nieuwe, gunstig geprijsde ELSA GLoria II en de nieuwe Intense3D Wildcat 4110. De mechanische onderdelen zijn aangepast om de schaalbaarheid te verbeteren. Dit zijn onder andere de stapelmogelijkheid, vier koelventilatoren, 9 interne en 7 externe uitbreidingssleuven, en een 490-watt stroomvoorziening. Al deze onderdelen vereenvoudigen toekomstige groei en uitbreiding.

De IntelliStation beheertechnologieën omvatten onder meer Wake on LAN, Asset ID, Alert on LAN, SMART Reaction, en LANClient Control Manager 2.5.1, waarmee klanten hun PC-bestand kunnen bijhouden en bijwerken, het systeem kunnen controleren op defecten en misbruik, gegevens automatisch kunnen opslaan en op afstand hun systemen kunnen beheren.

Monitoren
De IBM T56A monitor is uitgerust met een kantelfunctie die zowel landschaps- als portretpositie mogelijk maakt. De monitoromlijsting is 12% smaller ten opzichte van IBM's voorgaande 15-inch TFT flat panel monitor. De T56A verschaft een trillingsvrij beeld met een resolutie tot 1024 x 768 en is beschikbaar in parelwit en diepzwart vanaf fl. 3.080,-.

De IBM P96 monitor is voorzien van een .24mm variabele aperture grille pitch. Een maximale horizontale frequentie van 107kHz resulteert in een optimale resolutie van 1280 x 1024 op 85Hz. De IBM P96 19-inch flat screen monitor is beschikbaar in parelwit en diepzwart vanaf fl. 1.675,-.

RS/6000 44P
- Model 270 van de RS/6000 44P is een één- tot vierweg 375 MHz POWER3-II SMP met tot 8 GB RAM en 54,6 GB intern geheugen. Model 270 is ontworpen voor gebruikers die de grotere kracht en schaalbaarheid van een symmetrisch multiprocessorsysteem nodig hebben. - Model 170 van de RS/6000 44P is een uniprocessorsysteem, beschikbaar met een 333 MHz of 400 MHz POWER3-II-chip. Het systeem is leverbaar met tot 2 GB RAM en 72,8 GB intern geheugen. - Meer informatie over SPECweb99 en SPECint_rate95 is te vinden op: www.spec.org.