Politieberichten provincie Groningen

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Vrijdag 11 februari 2000

Schoorsteenbrand
Een schoorsteenbrand in een woning aan de Zijlsterweg in Usquert kon gistermiddag op tijd door de brandweer worden geblust. Het brandje was ontstaan doordat de bewoner het rookkanaal van de nieuwe allesbrander niet goed had geïnstalleerd. Onderin de pijp liggend restmateriaal had daardoor vlam gevat.

Verkeersongeluk
Een 23-jarige inwoner van Groningen liep gisterochtend hoofdletsel op bij een verkeersongeluk op Rijksweg 7 bij Marum. De automobilist was tijdens het inhalen in de linkerberm beland en via de vangrail de rijbaan overgeschoten. De wagen kwam daarna op de kop in een sloot terecht. De bestuurder is naar een ziekenhuis vervoerd.

Onder invloed
Tegen een 56-jarige inwoner van Ulrum is gistermiddag proces verbaal opgemaakt wegens het rijden onder invloed. Getuigen zagen hoe de man dronken achter het stuur zat. De man werd in zijn woning door de politie aangehouden. Hij bleek bijna 2,2 promille alcohol in zijn bloed te hebben.

Inbraak
Bij een inbraak gisternacht in een wegenbouwbedrijf aan de Kievitsweg in Grijpskerk is voor enkele duizenden guldens buitgemaakt. De daders namen eveneens pinpassen en de bijbehorende codes mee. De inbrekers vonden geld, pasjes en pincodes nadat ze een kast hadden opengebroken. De daders waren het gebouw binnengekomen door een ruit te forceren en het alarm onklaar te maken.

Serie inbraken
Inbrekers hebben gisternacht huis gehouden op diverse plekken in Winsum. Ingebroken werd in twee woningen aan de Freesialaan en de Trekweg en in een kapsalon aan de Nieuwstraat. Uit de woningen verdwenen onder meer een mobiele telefoon, kleding, portemonnees en sieraden. In de kapsalon verdween kleingeld uit de kassa. De bewoners van de Freesialaan waren ook nog bijna hun auto kwijt geraakt. De daders hadden in de woning de autosleutels gevonden. De sleutels bleken de volgende ochtend in het contactslot te steken. Vermoedelijk zijn de inbrekers gestoord en hebben ze daarom de auto laten staan.

Te snel met alcohol
Agenten zagen gisteravond een automobilist met zo?n 90 kilometer per uur over het Zwet in de bebouwde kom van Delfzijl rijden. Nadat de bestuurder, een 35-jarige inwoner van Appingedam, was staande gehouden roken de politiemensen een dranklucht. De man bleek 0,75 promille alcohol in zijn bloed te hebben. De man verliet het politiebureau met een acceptgiro en een proces verbaal.

Energie
De politie trof afgelopen nacht op een parkeerplaats op de provinciale weg N360 bij Appingedam een auto aan waarvan de bestuurder onwel was. De man bleek een beoefenaar van krachttraining en had een overdosis stimulerende pillen geslikt. Volgens de man, een 27-jarige inwoner van Loppersum, behoren de pillen, met daarin ephidrine, cafeïne en aspirine, voor extra energie te zorgen. Naar zijn zeggen had hij gisteravond een driedubbele dosis ingenomen. Op weg naar huis was hij zich beroerd gaan voelen, had de auto aan de kant van de weg gezet en onder meer hartkloppingen gekregen. De man is naar een ziekenhuis gebracht.

Nekletsel
Een 39-jarige automobiliste uit Spijk liep gisteravond nekletsel op toen ze op een kruispunt op de Hogelandsterweg bij Holwierde geen voorrang had gekregen van een evenoude automobilist uit Holwierde. De vrouw uit Spijk werd naar het ziekenhuis gebracht. De auto van de man uit Holwierde was rijp voor de sloop.

Ruzie op markt
Familieleden uit Veendam en Oude Pekela kregen het gisteren op de markt in Veendam letterlijk met elkaar aan de stok. Een drietal familieleden uit Veendam had op de markt ruzie gekregen met een in Pekela wonende neef. Deze zou met een stok op de Veendammers hebben ingeslagen. De Pekelder neef was na het incident weggereden. De Veendammers liepen geen noemenswaardig letsel op, maar een van hen, een hartpatiënt, werd tijdens de afhandeling van de zaak door de politie onwel. Hij werd per ambulance naar een ziekenhuis gebracht. De man maakt het goed.
Scheepsbrand
Personeel van een scheepswerf in Foxhol wist gistermiddag een beginnende brand in een in aanbouw zijnd schip te blussen. Het brandje was vermoedelijk door een technische oorzaak in bekabeling ontstaan. De brandweer zorgde voor het nablussen.

Drugs
De politie stuitte gisteravond bij controle van een uit Duitsland afkomstige auto op een carpoolplaats bij de Beertsterbrug in Winschoten op een brokje heroïne. De beide Duitse inzittenden, 25 en 21 jaar, verklaarden de dope in de rosse buurt in de stad Groningen te hebben gekocht. In de auto lag ook een tweetal spuiten. Een van de mannen werd bij de Duitse Bundesgrenzschutz afgeleverd omdat hij geen identiteitspapieren kon tonen.

Fiets op spoor
Een tot nu toe onbekende heeft gisteravond bij het station in Warffum een fiets op de spoorrails gesmeten. Het rijwiel werd geplet door een trein. Bij het station bleken ook een plaatsnaambord en een ruit van een wachtruimte te zijn vernield. De spoorwegpolitie is van een en ander op de hoogte gebracht.

Voor nadere informatie: bureau Communicatie, telefoon 0 50 - 5 995 010