Akkoord Onderzoek en Ontwikkeling Vlaanderen-Israel

BUITENLANDS BELEID EN EUROPESE AANGELEGENHEDEN

11 februari 2000

Ondertekening akkoord Onderzoek en Ontwikkeling Vlaanderen-Israël

Vlaams Minister-president Patrick Dewael en de ambassadeur van Israël te Brussel, Shaul Amor, ondertekenen op vrijdag 11 februari, om 16u00, het Vlaams-Israëlische akkoord over de samenwerking op vlak van onderzoek en ontwikkeling in de industrie. De ondertekening vindt plaats op het kabinet van de Minister-president.

In het kader van deze overeenkomst kunnen projecten worden gesteund die door bedrijven uit Israël en Vlaanderen gemeenschappelijk worden ingediend. De voornaamste doelstellingen van de samenwerking zijn:

- bevorderen en ondersteunen van industriële onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten met civiele toepassingen, die gemeenschappelijk worden uitgevoerd door ten minste één Vlaams bedrijf en ten minste één Israëlisch bedrijf in het voordeel van de partijen;

- zoeken naar potentiële projecten en contractanten in Israël en in Vlaanderen;

- met elkaar in contact brengen van dergelijke potentiële contractanten.

De uitvoering van dit akkoord berust, langs Vlaamse kant, bij het Instituut voor Wetenschap en Technologie (IWT). Aan Israëlische zijde is het "Office of the Chief Scientist" (OCS), dat ressorteert onder het Israëlische ministerie van Industrie en Handel, belast met de uitvoering ervan.

info : Herman Knapen, woordvoerder van
minister Dewael - tel. (02) 553 29 11