Sterrenkijkavonden in Artis Planetarium Amsterdam

Artis

Amsterdam, 26 januari 2000

Zelf sterren kijken bij Artis

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 februari a.s. kan iedereen die daarvoor belangstelling heeft 's avonds bij het Artis Planetarium in Amsterdam gratis de sterrenhemel door een telescoop bekijken. Deze avonden maken deel uit van de landelijke sterrenkijkdagen, dit jaar voor de vierentwintigste keer georganiseerd door Stichting De Koepel.

Leden van de Volkssterrenwacht Amsterdam en de Amsterdamse afdeling van de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde zullen op deze avonden eigen sterrenkijkers van uiteenlopend kaliber opstellen op het terras van het Artis Planetarium.

Bij helder weer zullen de maan, de planeten Jupiter en Saturnus, het Zevengesternte, de Orionnevel en talrijke andere objecten zichtbaar zijn. Zelfs als het weer niet meewerkt is er van alles te beleven. Amateurastronomen zullen informatie geven over hun hobby en ook de tentoonstelling van het Artis Planetarium is vrij toegankelijk.

Verder zal in de koepel van het Planetarium (630 vierkante meter!) de voorstelling "Heelal in Beeld" worden vertoond om 20.30 uur en 21.30 uur. Het bijwonen van deze voorstelling kost f 7,50 per persoon.

Het Artis Planetarium aan de Plantage Kerklaan in Amsterdam is op beide avonden geopend vanaf 19.30 uur. Voor meer informatie: 020-5233452.