Akkoord overheid met pomphouders over benzinemarkt

Datum nieuwsfeit: 11-02-2000

RVD/DV

MINISTERRAAD: AKKOORD MET POMPHOUDERS OVER BENZINEMARKT.......

Ministerie van Financiën
Persbericht Ministerraad
11 februari 2000

AKKOORD MET POMPHOUDERS OVER BENZINEMARKT

De overheid heeft met de branche-organisaties van pomphouders een akkoord bereikt op hoofdlijnen over herordening van de benzinemarkt. Minister van Financiën Zalm heeft het kabinet hiervan op de hoogte gesteld. De Tweede Kamer zal een brief hierover ontvangen.
Het convenant zal op korte termijn worden ondertekend met de leden van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) en het bestuur van de Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen van Tankstations (VPR). Het doel van de overeenkomst is te komen tot meer marktwerking in de benzinesector. Het convenant is een resultaat van het MDW-project Benzinemarkt.

In het convenant zijn afspraken gemaakt over het beëindigen van de voor onbepaalde tijd verleende vergunningen; de concessieduur en de veiling van locaties; de reductie van het marktaandeel van de huidige vergunninghouders en de herziening van de
gebruiksvergoedingensystematiek (huur van locaties).

RVD, 11.02.2000

11 feb 00 14:17